Ford Focus to jeden z najpopularniejszych reprezentantów segmentu C (klasa średnia) i najlepiej sprzedających się modeli Forda w historii. Przeczytaj, co wyróżnia aktualną wersję modelu – Forda Focusa 4 generacji.
Focus od swojego debiutu (1998 r.) konkurował o miano symbolu wśród samochodów klasy C. Przez lata zapracował sobie na opinię samochodu o bardzo dobrych właściwościach jezdnych.
Aktualna, czwarta odsłona tego kompaktowego modelu zadebiutowała w 2018 roku. Stało się to dokładnie w 20 rocznicę debiutu pierwszej generacji Focusa.
Jesienią 2021 r. mogliśmy poznać odświeżone estetycznie, niby nieco bardziej agresywne oblicze Focusa IV.
Źródło: ford.pl
Focus należy do grona europejskich liderów w segmencie C
W 2020 roku większą popularnością cieszyły się tu jedynie dwa spokrewnione technicznie modele kompaktów: Volkswagen Golf i Skoda Octavia.
Focus jest również hitem sprzedażowym Forda w Polsce. To najpopularniejszy model tego producenta na polskich drogach.
Focus – warianty nadwozia i odmiany
Kompaktowy Ford dostępny jest w trzech wariantach nadwozia:
hatchback,
kombi,
sedan.
Oprócz standardowych wersji Focusa (Style, Zetec, Titanium), na rynku znajdziesz też uterenowioną odmianę Active X.
A jeśli jesteś amatorem szybszej jazdy, z pewnością zainteresują Cię topowe odmiany:
Focus ST (250 KM, jako hatchback i kombi),
Focus RS (350 KM, tylko hatchback).
Szczególną odmianę stanowi wersja Vignale, wraz z którą otrzymujesz m.in.:
opiekę indywidualnego doradcy,
przeglądy serwisowe door-to-door (czyli ktoś dla Ciebie odbiera Focusa, a po przeglądzie odstawia go pod wskazany adres!),
możliwość zlecania cyklicznego mycia pojazdu.
Ford Focus 2022 jest dostępny w dziewięciu kolorach nadwozia.
Oferta obejmuje też kilka ciekawych pakietów wyposażenia opcjonalnego, jak pakiet zimowy, parkingowy, rodzinny czy stylistyczny.
Ford Focus – wybór wersji silnikowych
W Fordzie Focusie królują silniki trzycylindrowe z serii EcoBoost.
Potrafią one połączyć przyzwoite spalanie z satysfakcjonującymi osiągami.
Bez względu na wybór silnika, każdy wariant występuje wyłącznie z napędem na oś przednią – nawet uterenowiony Active X.
Źródło: ford.pl
Gama silnikowa Focusa obejmuje 6 jednostek benzynowych i 2 wysokoprężne.
Układy napędowe EcoBoost Hybrid z 48-woltową instalacją typu mild-hybrid (mHEV) wyposażono w opcjonalną dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów Powershift (7 biegów).
Mild Hybrid (tzw. miękka lub łagodna hybryda) to samochód spalinowy, w którym rozrusznik i alternator zostały zastąpione małym motorem elektrycznym, wspomagającym jednostkę spalinową np. podczas ruszania spod świateł czy przy wyprzedzaniu.
Który silnik jest najlepszy do Focusa?
Odpowiedź na to pytanie zależy od Twoich oczekiwań.
Możemy za to napisać, że najpopularniejszą jednostką napędzającą Forda Focusa jest 3 cylindrowy silnik 1.0 Ecoboost o mocy 100 KM lub 125 KM. Może będzie to dla Ciebie wskazówka, na którą jednostkę zwrócić uwagę.
Poniżej zamieszczamy dane techniczne Forda Focusa w wersji hatchback.
Sprawdź, jakie parametry charakteryzują poszczególne wersje nadwozia Focusa IV?
Kombi
Hatchback
Sedan
Długość
467 cm
438 cm
465 cm
Szerokość (z lusterkami)
198 cm
198 cm
198 cm
Wysokość
147 cm
145 cm
145 cm
Rozstaw osi
270 cm
270 cm
270 cm
Pojemność bagażnika
608 litrów
375 litrów
511 litrów
Opinie użytkowników Forda Focusa
Focus cieszy się dobrymi opiniami. Dzięki zastosowaniu wielowahaczowej konstrukcji tylnego zawieszenia uchodzi za jeden z najlepiej prowadzących się kompaktów.
Źródło: autocentrum.pl
Rzut oka na portale motoryzacyjne pozwala dowiedzieć się, że posiadacze Forda za jego najmocniejsze strony uważają:
stosunek jakości do ceny,
dobre prowadzenie (układ jezdny),
funkcjonalność,
dobrą trwałość i niską awaryjność.
Według portalu Autocentrum, Focus IV oceniany jest aż o 12% lepiej od średniej w segmencie C (średnia ocen – 4,58).
Dla porównania – średnia ocen Volkswagena Golfa VIII to tylko 3,74, a Skody Octavia – jedynie 3,56.
Źródło: autocentrum.pl
Najlepiej oceniane elementy (wg Autocentrum) to:
silnik,
zawieszenie,
karoseria,
układ hamulcowy,
przeniesienie napędu.
Za najbardziej zawodny element w tym modelu Forda użytkownicy uważają jego układ elektryczny.
To jednak – w dobie coraz większego nasycania aut elektroniką – jest bolączką wielu producentów.
Tak dobre średnie oceny nie wzięły się znikąd – Ford poświęcił całe 20 lat, by dopracować swój flagowy model.
Focus – krótka historia modelu
Focus zadebiutował w 1998 roku jako następca Escorta (któż o nim nie marzył w socjalistycznej Polsce!).
Nowy model w ciągu kolejnych 20 lat znalazł ponad 16 milionów nabywców.
Przez pewien czas ten kompaktowy Ford był nawet najchętniej kupowanym samochodem na świecie.
Zdobył również tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1999.
Ford Focus mk1
(Skrót „mk” oznacza „mark”, czyli generację modelu)
Pierwszy Focus był prawdziwym przełomem na motoryzacyjnym rynku. Jak na standardy lat 90. Focus nr 1 uchodził za bardzo nowocześnie wyglądający samochód.
Źródło: autocentrum.pl
Ford Focus mk2
W 2004 r. zadebiutowała druga generacja Focusa, znacząco różniąca się od „jedynki” wyglądem – prezentowała się znacznie mniej rewolucyjnie, ale była bardzo doceniana za walory praktyczne.
Choć jej produkcji zaprzestano w 2011 roku, polscy kierowcy wciąż wpisują zapytania o ten model w internetowe wyszukiwarki.
Źródło: autocentrum.pl / mat. prasowe Forda
Ford Focus mk3
Trzecia generacja tego auta pojawiła się w 2011 roku. Zaprojektowano ją zgodnie z założeniami nowej koncepcji projektowej Forda – „Kinetic Design”.
Ta odmiana była pierwszą generacją Focusa, w której wersje ujednolicono na rynek europejski i amerykański (sedan, hatchback i kombi).
Źródło: wyborkierowcow.pl
Ford Focus mk4
Aktualna wersja Focusa zadebiutowała w 2018 r, a jesienią 2021 r. doczekała się liftingu.
Co ciekawe, w połowie 2022 r. Ford Motor Company zapowiedział, że obecna generacja Focusa zniknie z rynku w 2025 roku.
Producent szuka alternatyw, ale wśród nich nie ma bezpośredniego następcy kompaktu. To dobry moment żeby stać się posiadaczem tego dopracowanego auta!
Źródło: motofilm.pl
Focus 2022 – systemy bezpieczeństwa
Producent deklaruje, że odświeżony model posiada aż o 40% więcej systemów czuwających nad bezpieczeństwem i komfortem jazdy niż poprzednik.
Znajdziesz je w pakiecie o nazwie Ford Co-Pilot 360. Dzięki temu Focus oferuje niemal wszystkie systemy bezpieczeństwa, które może posiadać nowoczesny samochód.
Na jego pokładzie możesz znaleźć Blind Spot Assistant, informujący o pojazdach w martwym polu. Jego możliwości najlepiej oddają liczby: skanuje drogę do 28 metrów za autem aż 20 razy na sekundę!
W codziennym użytkowaniu na pewno sprawdzi się opcja autonomicznego parkowania przy użyciu jednego przycisku, inteligentne oświetlanie drogi, sterowane przez kamerę, czy asystent zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach.
Temu ostatniemu może towarzyszyć system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze. Nawet wówczas, gdy zagrożenie jest za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi.
Cenisz wygodę? W Focusie zadba o nią system samodzielnego poruszania się w korku. Marzenie kierowców podróżujących po zatłoczonych miastach!
Natomiast Rear Occupant Alert, zapobiegający pozostawieniu dzieci lub zwierząt na kanapie, sprawi, że jedna ważna rzecz do zapamiętania spadnie z listy Twoich obowiązków.
Listę uzupełniają:
adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go i rozpoznawaniem znaków drogowych,
możliwość zaprogramowania ograniczeń dla młodych kierowców,
Ford Secure, zapewniający w ramach subskrypcji całodobową pomoc w przypadku kradzieży – śledzenie i odzyskanie pojazdu.
Ford wyposażył też swój hit sprzedażowy w przezierny wyświetlacz (tzw. “head-up display”, w skrócie HUD), informujący m.in. o:
aktualnej prędkości,
znakach drogowych,
działaniu systemu utrzymującego auto na swoim pasie ruchu.
Kabina nowego Focusa
Jakość wykończenia kabiny jest na bardzo przyzwoitym poziomie, a użyte tworzywa – wystarczająco przyjemne w dotyku (nawet schowki w drzwiach wyłożono wykładziną).
Na brak przestrzeni nie powinni narzekać ani pasażerowie z przodu, ani z tyłu Focusa.
Podgrzewana kierownica i przednia szyba („specjalność zakładu” marki Ford) dodatkowo zwiększają komfort jazdy.
Ciekawostka – po raz pierwszy w Focusie usiądziemy na fotelach z certyfikatem AGR (niemiecka akcja na rzecz zdrowego kręgosłupa).
Według producenta to duży jakościowy skok w porównaniu z poprzednikiem.
Fotele z certyfikatem AGR i lepiej wyciszona kabina? To niewidoczne na pierwszy rzut oka zalety Focusa. Źródło: Ford.pl
Podsumowując, Focus IV (2022) to ciekawa i warta rozważenia propozycja.
Za przyzwoicie wyposażone kombi z silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM trzeba zapłacić około 90 400 zł.
Opcjonalnie możemy ją doposażyć m.in. w 17-calowe felgi (1550 zł) czy statyczne reflektory LED (3200 zł).
Ford Focus – leasing, wynajem, abonament
Ford Focus od lat jest jednym z bardziej popularnych samochodów służbowych. Tylu firmowych klientów ponownie zamawiających ten model Forda coś nam mówi, prawda?
W Masterlease dobrze znamy ten model. Wiemy, jak go obsługiwać, aby służył Ci niezawodnie.
Zastanawiasz się, który wariant wybrać? Nasz doradca pomoże Ci skonfigurować Focusa i dopasować do niego najlepszy model finansowania w postaci wynajmu długoterminowego, leasingu z serwisem lub leasingu konsumenckiego!