Systemy bezpieczeństwa w samochodach – co warto o nich wiedzieć?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co oznaczają skróty systemów bezpieczeństwa?
  2. Które systemy bezpieczeństwa obowiązują od 2022 roku?
  3. Jakie są systemy bezpieczeństwa przyszłości?
Widok na kokpit w kabinie samochodu podczas jazdy.
Fotografia: Randy Tarampi, Unsplash

Co oznaczają skróty systemów bezpieczeństwa?

ESP, ABS, EBD… można się w tym pogubić. Tym bardziej, że systemów bezpieczeństwa jest wiele.

Warto jednak znać te podstawowe, żeby wiedzieć, co robić, gdy ich symbole wyświetlą się na desce rozdzielczej.

 

ABS (Anti-Lock Braking System)

Zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i chroni przed poślizgiem.

Od 2006 roku system obowiązkowy w każdym aucie sprzedawanym na terenie Polski.

Jak działa? Wykrywa poślizg kół i zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym, co pozwala na odzyskanie przyczepności ogumienia.

 

ESP (Electronic Stability Program)

Stabilizuje auto podczas jazdy.

Jak działa? Aby utrzymać tor jazdy w przypadku poślizgu, system może przyhamować jedno lub więcej kół albo automatycznie zmniejszyć prędkość pojazdu.

ESP w różnych modelach możesz spotkać pod nazwą: VSC, VSA, DSC, PSM — producenci stosują nazewnictwo własne.

 

ASR (Acceleration Slip Regulation)

Przeciwdziała poślizgowi kół. System przydatny szczególnie zimą oraz w samochodach z mocnym napędem.

Pod tym skrótem spotykany jest w starszych samochodach, w nowszych funkcję antypoślizgową przejął ESP. Możesz go spotkać także pod innymi skrótami: ASC, TCS, TC.

 

BAS (Brake Assist System)

Wspomaga kierowcę podczas hamowania w sytuacji awaryjnej.

Jak działa? Jest wyposażony w czujnik, który mierzy szybkość wciskania pedału hamulca. Jeśli hamulec jest wciskany przez kierowcę zbyt wolno (nie każdy potrafi „kopnąć” hamulec w niebezpiecznej sytuacji), BAS zwiększy ciśnienie w układzie hydraulicznym i tym samym przyspieszy zatrzymywanie pojazdu.

 

EBD (Electronic Brakeforce Distribution)

Skraca drogę hamowania. Działa w powiązaniu z ABS i BAS.

Jak działa? Rozkłada siłę hamowania pojazdu na poszczególne koła, co sprawia, że hamowanie jest krótsze i stabilniejsze.

EBD to obowiązkowy system bezpieczeństwa w samochodach.

 

BLIS

Znaczenie nazwy
Blind Spot Information System po polsku oznacza system informacyjny martwego pola.

Za co odpowiada?
BLIS wykrywa pojazdy w martwym polu lusterka. Martwe pole to obszar obok samochodu, którego nie widzisz w lusterku, czyli potencjalne zagrożenie.

Jak działa?
BLIS wyposażony w kamery wykrywa pojazdy w martwym polu i ostrzega kierowcę miganiem diody w lusterku bocznym. Jeśli przeoczysz ten sygnał, system włączy wibrację kierownicy lub sygnały dźwiękowe.

 

TSR (Traffic Sign Recognition)

TSR (rozpoznawanie znaków drogowych) rozpoznaje znaki oraz ograniczenia prędkości w trakcie jazdy.

Jak działa? System GPS lub zamontowana z przodu auta kamera zbiera informacje o oznaczeniach drogi i przekazuje komunikaty na desce rozdzielczej.

Uwaga, nie jest to system doskonały. Czasem jego komunikaty są sprzeczne z rzeczywistą sytuacją na drodze. Dlatego traktuj ten system jak sugestie, a nie zwolnienie z uważnego obserwowania drogi.

 

TMPS (Tire Pressure Monitoring System)

TMPS (system obserwacji ciśnienia w oponach) Monitoruje ciśnienie w oponach.

Jak działa? TMPS wykrywa zmiany ciśnienia za pomocą czujników umieszczonych w kołach. TMPS to system coraz częściej spotykany w samochodach.

 

Lane Assist

Zapobiega opuszczeniu pasa ruchu. Za pomocą kamery wykrywa, kiedy koła przekraczają linię oddzielającą dwa pasy. Jeśli tak się dzieje, Lane Assist informuje układ kierowniczy o niezbędnej korekcji toru jazdy.

W zależności od klasy auta system sam koryguje tor jazdy lub — w tańszych modelach — za pomocą drgań kierownicy informuje kierowcę o konieczności korekty toru jazdy.

 

Driver alert

Kontroluje stan zmęczenia kierowcy. Dostępny w nowych modelach samochodów, najczęściej klasy premium. Monitoruje stabilność jazdy, sposób utrzymywania kierunku i płynność ruchów kierowcy. Specjalne czujniki śledzą też ruchy gałek ocznych kierowcy, ruchy głową i sposób trzymania kierownicy.

Jeśli zachowanie kierowcy i samochodu na drodze znacznie odbiega od normy, system uruchamia alarm dźwiękowy lub komunikat o koniecznej przerwie. Na wyświetlaczu może pojawić się ikonka filiżanki z kawą.

Które systemy bezpieczeństwa obowiązują od 2022 roku?

Parlament Europejski zdecydował o rozszerzeniu obowiązkowego wyposażenia w postaci systemów bezpieczeństwa, dla każdego nowego auta dopuszczonego do ruchu w UE.

Wyposażenie obowiązkowe od 6 lipca 2022 roku

Lista systemów zawiera między innymi:

  • monitoring senności i zmęczenia kierowcy,
  • system, który zapobiega rozpraszaniu kierowcy,
  • inteligentny ogranicznik prędkości (ISA),
  • elektroniczny rozdział siły hamowania,
  • system utrzymania pasa ruchu,
  • rejestrator jazdy (tzw. czarna skrzynka),
  • zaawansowany system hamowania,
  • awaryjny sygnał stopu,
  • aktywny tempomat,
  • kamerę cofania,
  • łatwy montaż alkomatów blokujących system zapłonu,
  • alarm pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach,
  • czujniki parkowania.

Część powyższych systemów była już wcześniej montowana w wielu samochodach.

Nie miały ich wcześniej głównie budżetowe modele niektórych marek lub auta z historią, czyli pojazdy wieloletnie.

Jakie są systemy bezpieczeństwa przyszłości?

Unia Europejska idzie dalej i od 2024 roku planuje obowiązkowe wprowadzenie powyższych systemów do wszystkich samochodów sprzedawanych na terenie Wspólnoty.

Każde nowe auto z dowolnego segmentu będzie dzięki temu bezpieczniejsze.

Nic jednak nie zastąpi umiejętności kierowcy: uważnego prowadzenia samochodu, obserwowania otoczenia, szybkiego reagowania i właściwej oceny sytuacji na drodze.

Systemy bezpieczeństwa są bardzo pomocnym, ale jednak tylko dodatkiem do pojazdu i kompetencji jego kierowcy.