Systemy bezpieczeństwa w samochodach – co warto o nich wiedzieć?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co oznaczają skróty systemów bezpieczeństwa?
- Które systemy bezpieczeństwa obowiązują od 2022 roku?
- Jakie są systemy bezpieczeństwa przyszłości?
Co oznaczają skróty systemów bezpieczeństwa?
ESP, ABS, EBD… można się w tym pogubić. Tym bardziej, że systemów bezpieczeństwa jest wiele.
Warto jednak znać te podstawowe, żeby wiedzieć, co robić, gdy ich symbole wyświetlą się na desce rozdzielczej.
ABS (Anti-Lock Braking System)
Zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i chroni przed poślizgiem.
Od 2006 roku system obowiązkowy w każdym aucie sprzedawanym na terenie Polski.
Jak działa? Wykrywa poślizg kół i zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym, co pozwala na odzyskanie przyczepności ogumienia.
ESP (Electronic Stability Program)
Stabilizuje auto podczas jazdy.
Jak działa? Aby utrzymać tor jazdy w przypadku poślizgu, system może przyhamować jedno lub więcej kół albo automatycznie zmniejszyć prędkość pojazdu.
ESP w różnych modelach możesz spotkać pod nazwą: VSC, VSA, DSC, PSM — producenci stosują nazewnictwo własne.
ASR (Acceleration Slip Regulation)
Przeciwdziała poślizgowi kół. System przydatny szczególnie zimą oraz w samochodach z mocnym napędem.
Pod tym skrótem spotykany jest w starszych samochodach, w nowszych funkcję antypoślizgową przejął ESP. Możesz go spotkać także pod innymi skrótami: ASC, TCS, TC.
BAS (Brake Assist System)
Wspomaga kierowcę podczas hamowania w sytuacji awaryjnej.
Jak działa? Jest wyposażony w czujnik, który mierzy szybkość wciskania pedału hamulca. Jeśli hamulec jest wciskany przez kierowcę zbyt wolno (nie każdy potrafi „kopnąć” hamulec w niebezpiecznej sytuacji), BAS zwiększy ciśnienie w układzie hydraulicznym i tym samym przyspieszy zatrzymywanie pojazdu.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution)
Skraca drogę hamowania. Działa w powiązaniu z ABS i BAS.
Jak działa? Rozkłada siłę hamowania pojazdu na poszczególne koła, co sprawia, że hamowanie jest krótsze i stabilniejsze.
EBD to obowiązkowy system bezpieczeństwa w samochodach.
BLIS
Znaczenie nazwy
Blind Spot Information System po polsku oznacza system informacyjny martwego pola.
Za co odpowiada?
BLIS wykrywa pojazdy w martwym polu lusterka. Martwe pole to obszar obok samochodu, którego nie widzisz w lusterku, czyli potencjalne zagrożenie.
Jak działa?
BLIS wyposażony w kamery wykrywa pojazdy w martwym polu i ostrzega kierowcę miganiem diody w lusterku bocznym. Jeśli przeoczysz ten sygnał, system włączy wibrację kierownicy lub sygnały dźwiękowe.
TSR (Traffic Sign Recognition)
TSR (rozpoznawanie znaków drogowych) rozpoznaje znaki oraz ograniczenia prędkości w trakcie jazdy.
Jak działa? System GPS lub zamontowana z przodu auta kamera zbiera informacje o oznaczeniach drogi i przekazuje komunikaty na desce rozdzielczej.
Uwaga, nie jest to system doskonały. Czasem jego komunikaty są sprzeczne z rzeczywistą sytuacją na drodze. Dlatego traktuj ten system jak sugestie, a nie zwolnienie z uważnego obserwowania drogi.
TMPS (Tire Pressure Monitoring System)
TMPS (system obserwacji ciśnienia w oponach) Monitoruje ciśnienie w oponach.
Jak działa? TMPS wykrywa zmiany ciśnienia za pomocą czujników umieszczonych w kołach. TMPS to system coraz częściej spotykany w samochodach.
Lane Assist
Zapobiega opuszczeniu pasa ruchu. Za pomocą kamery wykrywa, kiedy koła przekraczają linię oddzielającą dwa pasy. Jeśli tak się dzieje, Lane Assist informuje układ kierowniczy o niezbędnej korekcji toru jazdy.
W zależności od klasy auta system sam koryguje tor jazdy lub — w tańszych modelach — za pomocą drgań kierownicy informuje kierowcę o konieczności korekty toru jazdy.
Driver alert
Kontroluje stan zmęczenia kierowcy. Dostępny w nowych modelach samochodów, najczęściej klasy premium. Monitoruje stabilność jazdy, sposób utrzymywania kierunku i płynność ruchów kierowcy. Specjalne czujniki śledzą też ruchy gałek ocznych kierowcy, ruchy głową i sposób trzymania kierownicy.
Jeśli zachowanie kierowcy i samochodu na drodze znacznie odbiega od normy, system uruchamia alarm dźwiękowy lub komunikat o koniecznej przerwie. Na wyświetlaczu może pojawić się ikonka filiżanki z kawą.
Które systemy bezpieczeństwa obowiązują od 2022 roku?
Parlament Europejski zdecydował o rozszerzeniu obowiązkowego wyposażenia w postaci systemów bezpieczeństwa, dla każdego nowego auta dopuszczonego do ruchu w UE.
Wyposażenie obowiązkowe od 6 lipca 2022 roku
Lista systemów zawiera między innymi:
- monitoring senności i zmęczenia kierowcy,
- system, który zapobiega rozpraszaniu kierowcy,
- inteligentny ogranicznik prędkości (ISA),
- elektroniczny rozdział siły hamowania,
- system utrzymania pasa ruchu,
- rejestrator jazdy (tzw. czarna skrzynka),
- zaawansowany system hamowania,
- awaryjny sygnał stopu,
- aktywny tempomat,
- kamerę cofania,
- łatwy montaż alkomatów blokujących system zapłonu,
- alarm pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach,
- czujniki parkowania.
Część powyższych systemów była już wcześniej montowana w wielu samochodach.
Nie miały ich wcześniej głównie budżetowe modele niektórych marek lub auta z historią, czyli pojazdy wieloletnie.
Jakie są systemy bezpieczeństwa przyszłości?
Unia Europejska idzie dalej i od 2024 roku planuje obowiązkowe wprowadzenie powyższych systemów do wszystkich samochodów sprzedawanych na terenie Wspólnoty.
Każde nowe auto z dowolnego segmentu będzie dzięki temu bezpieczniejsze.
Nic jednak nie zastąpi umiejętności kierowcy: uważnego prowadzenia samochodu, obserwowania otoczenia, szybkiego reagowania i właściwej oceny sytuacji na drodze.
Systemy bezpieczeństwa są bardzo pomocnym, ale jednak tylko dodatkiem do pojazdu i kompetencji jego kierowcy.