Samochody elektryczne w ofercie Masterlease

Na auta elektryczne patrzyliśmy do niedawna jak na ciekawostkę. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że będzie ich na drogach coraz więcej.

Dlatego w Masterlease rozwijamy ofertę finansowania samochodów na prąd – wynajem długoterminowy zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych.

Czy Polacy chcą kupować auta elektryczne? Tak.

Takie wnioski można wyciągnąć z danych Barometru Nowej Mobilności, przygotowanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. W ostatnim czasie dynamicznie wzrósł odsetek Polaków deklarujących zakup samochodu elektrycznego. W 2017 r. było to tylko 12% ankietowanych, w 2018 r. – 17%, a w ubiegłym roku – już 28%.

Co ważne, rynek elektromobilności wrzucił kolejny bieg i zwiększa dynamikę rozwoju.

Deklaracje idą w parzą z rosnącą liczbą rejestrowanych aut z napędem elektrycznym. Wystarczy spojrzeć na dane Licznika Elektromobilności za trzy kwartały 2020 r. Przez dziewięć miesięcy tego roku na polskich drogach przybyło 5792 samochody zeroemisyjne. To aż o 97% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Łącznie w Polsce zarejestrowano jest 14 788 samochodów z napędem elektrycznym (dane na koniec września 2020 r.). Choć pamiętajmy, że 45% z nich to hybrydy typu plug-in.

Przedsiębiorcy też interesują się elektrykami

PKO Leasing zapytał swoich klientów o zainteresowanie samochodami zeroemisyjnymi. Z ankiety przeprowadzonej w sierpniu br. wynika, że ponad połowa klientów rozważa finansowanie samochodu elektrycznego przy kolejnej umowie leasingowej.

Ponad 90 proc. respondentów chce wyleasingować elektryczny samochód osobowy, a 10 proc. ankietowanych wykazało zainteresowanie nabyciem w leasingu samochodu dostawczego do 3,5 tony z napędem alternatywnym.

Szczegółowe wyniki badania PKO Leasing znajdziesz w tym artykule.

Co przekonuje kierowców do przesiadki na prąd?

Mówiąc wprost: nie ekologia, ale finanse. I choć 84% badanych uważa, że elektryki są drogie, to niemal tyle samo osób (82%) jest zdania, że warto wybrać droższe auto w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu. Do tego 71% zakłada, że jazda autem bezemisyjnym jest tańsza w porównaniu z pojazdami z silnikami spalinowymi. I niemal tyle samo przyznaje, że auta elektryczne psują się rzadziej (badanie Volkswagen i InsightOut, 2020).

Zmienia się nie tylko podejście kierowców do aut zeroemisyjnych. Dynamicznie rozwija się również technologia.

Jeszcze niedawno oferta aut elektrycznych ograniczała się do małych aut miejskich produkowanych przez 2-3 marki. Dzisiaj niemal każdy producent ma już w swojej ofercie auto zeroemisyjne. Kierowcy mają do wyboru elektryczne sedany, hatchback’i, a nawet SUV-y.

Zmienia się również zasięg aut z napędem elektrycznym. Pierwsze auta były w stanie przejechać ok. 150 km na jednym ładowaniu. To jednak przeszłość. Elektryki najnowszej generacji pokonują nawet ok. 500 km na jednym ładowaniu. To prawie tyle samo co samochody z silnikami spalinowymi.

Średni zasięg osobowego samochodu elektrycznego sprzedawanego w Polsce wynosi ok. 360 km.

Do zakupu aut elektrycznych przekonują również rządowe dotacje

Kierowcy zainteresowani zakupem auta elektrycznego mogą liczyć na dopłaty w ramach rządowego programu „Zielony samochód” prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.

Niestety program nie obejmuje (jeszcze?) leasingu na elektryczne samochody osobowe. Mogą z niego skorzystać tylko przedsiębiorcy zainteresowani pozyskaniem bezemisyjnego samochodu dostawczego i stacji ładowania (program eVan).

Na szczęście niedługo ma się to zmienić. Z analiz podsumowujących programy NFOŚ wynika, że ok. 80% respondentów uznała wykluczenie z dotacji możliwości finansowania elektryków leasingiem za główną barierę ograniczającą popularność programu.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule PKO Leasing.

Stacje ładowanie to wciąż najsłabsze ogniwo

Brak bezpośredniego wsparcia w finansowaniu elektryków dla przedsiębiorców to nie jedyna bariera w popularyzacji tych aut.

Słabym punktem jest również niezadowalająca liczba stacji ładowania. Pod koniec września br. funkcjonowały w Polsce 1282 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2445 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Pozytywnym akcentem w tej sytuacji jest nabierający tempa rozwój. Tylko we wrześniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).

Ile zapłacisz za wynajem długoterminowy elektryka w Masterlease?

Jesteśmy wyspecjalizowanym operatorem wynajmu długoterminowego samochodów w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego. W naszej ofercie znajduje się obecnie kilkanaście modeli samochodów elektrycznych. Z oferty mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne.

Elektrykiem z pełną obsługą i ubezpieczeniem można jeździć już od 1 tys. zł. netto miesięcznie.
(Skoda Citigo-e, 10% opłaty startowej, umowa najmu na 36 miesięcy, limit 60 000 km).

Dlaczego wynajem długoterminowy to dobry sposób na finansowanie elektryków?

Samochody elektryczne to wciąż „młoda” technologia, która cały czas się rozwija. Trudno oszacować, ile auto będzie warto za kilka lat. Niejednoznaczne mogą być również koszty serwisowania. Modele niektórych marek są dopiero pierwszy rok na rynku, więc trudno określić ich dokładne koszty utrzymania.

W wynajmie długoterminowym można liczyć na pełną obsługę i wsparcie serwisowe. Kierowca nie przejmuje się też wartością końcową pojazdu po zakończonej umowie.

Płaci jedynie za okres użytkowania. W praktyce oznacza to, że nie spłaca całej wartości samochodu, ale w trakcie obowiązywania umowy najmu, jest jego jedynym użytkownikiem.

Miesięczny czynsz najmu obejmuje m.in. takie elementy jak:

  • przeglądy okresowe,
  • obsługę serwisową,
  • sezonową wymianę opon (oraz ich przechowywania),
  • ubezpieczenie komunikacyjne (włącznie z AC, assistance i NNW),
  • nadzór nad stanem pojazdu,
  • nieprzewidziane usterki.

Jakie auta elektryczne znajdziesz w ofercie Masterlease?

W tym momencie klienci mogą wybierać spośród 14 modeli:

  • Renault Zoe R10 Z.E. 50 Life
  • Nissan Leaf 40kWh Tekna
  • Kia E-Niro 39,2 kWh
  • Nissan e-NV 40 kWh Furgon Acenta
  • Peugeot e208 136 KM Allure
  • Peugeot e2008 136 KM Allure
  • VW e-UP! 83 KM
  • VW ID.3 Performance Business 58 kWh
  • BMW I3 120 Ah 5dr 170 KM
  • Hyundai Ioniq Premium 136 KM
  • Hyundai Kona-e Style 136KM
  • Opel Corsa-e Edition 136 KM
  • Renault Kangoo Z.E 33kWh 60 KM Komfort
  • Skoda Citigo-e 83 KM Ambition