Referencje — czym są i jak je zdobyć?

Dobre opinie o Tobie bywają wielką pomocą podczas poszukiwania nowej pracy.

Postaraj się o dobre referencje od byłego pracodawcy lub współpracowników. Poznaj najlepsze strategie na ich zdobycie!

Czym są referencje?

Referencje to opinie innych o Twojej pracy. Są wyrazem zaufania do Ciebie i tego, co sobą prezentujesz.

Dobre opinie mogą Ci ułatwić znalezienie nowej pracy. Dlatego warto o nie zadbać.

Rekruterzy potrzebują rekomendacji innych, żeby wyrobić sobie opinię na Twój temat.

  • Referencje to poza tym sposób na przedstawienie się nowemu pracodawcy.
  • Zawierają “żywy” opis Twoich dokonań.
  • Dostarczają znacznie więcej informacji, niż “suche” fakty w CV!

Nie chodzi tylko o posiadane przez Ciebie umiejętności.

  • Dla nowego pracodawcy ważne są również takie cechy, jak np. Twoje zaangażowanie w pracę i kultura osobista.
  • Rekomendacje pozwalają spojrzeć na Ciebie oczami osób, które miały przyjemność z Tobą współpracować.
  • Każda z osób wystawiających Ci referencje wskazuje na inne cechy Twojego charakteru.

Ze swojego doświadczenia podpowiadamy – postaraj się o zdobycie referencji.

  • I pamiętaj – pracujesz na nie już od pierwszych chwil współpracy z innymi osobami.
  • To dlatego w każdej pracy warto zostawić po sobie jak najlepsze wrażenie!

Kogo prosić o referencje?

Referencje może wystawić osoba, z którą współpracujesz:

  • pracodawca lub kierownik zespołu, w którym pracujesz,
  • współpracownik (w tym podwykonawcy z innych firm),
  • klient.

Im więcej opinii zbierzesz, tym lepiej.

Czy przed poważniejszym zakupem sprawdzasz w Google ilość pozytywnych opinii na temat upatrzonego przez Ciebie produktu / usługi?

Tak samo działa prezentowanie referencji. Im więcej więcej osób (szczególnie tych na wyższych stanowiskach) wyrazi się o Tobie pozytywnie, tym lepiej.

Pracodawca dzięki referencjom zyskuje pewność, że jesteś dla niego “bezpieczną inwestycją”.

  • Statystycznie rzecz biorąc, zanim nowy współpracownik osiągnie pełną wydajność, może minąć nawet 18 miesięcy pracy na danym stanowisku.
  • Dlatego zatrudnienie nowej osoby to poważny wydatek dla firmy. Rekruterzy muszą dokonać starannego wyboru kandydata do pracy. Referencje są przydatne do tego celu.

Uzgodnij treść referencji

Wygodną formą jest umówienie się z osobą wystawiającą referencje, że wspomni w tekście ważne dla Ciebie informacje, m.in. pewne kompetencje, słowa kluczowe na które chcesz zwrócić uwagę czytelnika.

Porozmawiaj o tym z autorem Twoich referencji, zanim je wystawi!

  • Jeżeli się na to zgodzi, oszczędzi swój czas.
  • A Ty zyskasz rekomendację zgodną ze swoimi potrzebami.
  • Otrzymany dokument z referencjami możesz zeskanować i umieścić w sieci (np. na Twoim koncie w Google Drive, One Drive lub Dropboxie).

Najbezpieczniej jest opublikować plik z referencjami formacie PDF (to uniwersalny typ pliku – łatwo daje się otworzyć / zapisać / wydrukować).

Następnie umieść link do ww. pliku z referencjami w Twoim życiorysie. Rekruter samodzielnie zdecyduje, czy chce go przeczytać.

Zdefiniuj swoje słowa kluczowe

Ocena kandydata do pracy rozpoczyna się od słów-kluczy związanych z Twoją branżą i stanowiskiem.

Uwzględnij je w Twoim życiorysie oraz profilu na LinkedIn, ponieważ pomogą Ci w kilku sytuacjach:

  • Osoba udzielająca referencji potwierdzi, że posiadasz wymienione umiejętności.
  • Rekruterzy będą mogli Cię odnaleźć, ponieważ poszukują kandydatów po słowach kluczowych (tzw. keywords) – np. za pomocą filtrów wbudowanych w LinkedIn.
  • Potencjalny pracodawca będzie mógł szybko zorientować się, jakie posiadasz umiejętności.

Nigdy nie deklaruj umiejętności, których nie posiadasz.

  • Jeżeli to zrobisz, szybko zadziała prawo Murphy’ego i prawda wyjdzie na jaw.
  • Nie chcesz przecież zrujnować swojego wizerunku, jako kandydat lub pracownik na okresie próbnym?

Jak to zrobić, skoro nie Ty piszesz tekst listu polecającego?

  • Zasugeruj ich użycie w tekście referencji. Po prostu.
  • Aby to ułatwić, podeślij wystawiającym opinię listę takich słów oraz link do swojego profilu na LinkedIn.

Możesz też poprosić o wgląd do opinii przed publikacją. Właśnie po to, żeby upewnić się, że znalazły się w niej potrzebne Ci słowa kluczowe i tematy.

Jakie są rodzaje referencji?

1. Referencje na LinkedIn

Referencje na LinkedIn funkcjonują pod nazwą „Polecenia”. Mają tę zaletę, że można je łatwo zawrzeć jako link w Twoim CV.

  • Rekruter jednym kliknięciem przejdzie na Twój profil LinkedIn.
  • Łatwo i szybko (to ważne!) sprawdzi referencje oraz potwierdzenia Twoich umiejętności przez osoby, które z Tobą współpracowały.

Jak poprosić o rekomendacje na LinkedIn? Zapoznaj się z tą prostą instrukcją.

2. Referencje pisemne

Najczęściej mają postać listu polecającego, w którym pracodawca opisuje:

  • czym zajmował się pracownik,
  • czym się wyróżniał,
  • jakie sukcesy odniósł na swoim stanowisku.

Im bardziej cenił Cię pracodawca, tym większa szansa, że wystawi Ci naprawdę dobrą opinię.

  • Pamiętaj jednak, że referencje na piśmie są w dzisiejszych czasach najtrudniejsze do uzyskania.
  • Wymagają najwięcej zaangażowania od osoby, która została poproszona o ich napisanie.

Gotowy wzór listu polecającego

  • Ale jest dobra wiadomość – w sieci czekają na Ciebie „gotowce”.
  • Możesz umówić się z drugą osobą, że wspólnie wybierzecie wzór, który wystarczy wypełnić i wydrukować.

Zajrzyj tutaj – Google “ugina” się od szablonów!

A może własny wzór listu polecającego?

Możesz też stworzyć swój dokument od podstaw. W kilku punktach podpowiadamy, co powinien zawierać.

1. Miejscowość i data – w prawym górny rogu strony. Postaraj się, aby był to papier firmowy – jest najbardziej wiarygodny!) wpisz .

2. Poniżej daty, ale od lewej strony wpisujesz dane pracodawcy i osoby wystawiającej referencje:

  • imię i nazwisko oraz nazwę pracodawcy,
  • firmowy adres,
  • e-mail i telefon do kontaktu.

3. Nagłówek tekstu – poniżej danych osoby wystawiającej referencje na środku umieszczasz tytuł / cel pisma (np.  wyrażenie Referencje, List referencyjny lub List polecający).

4. Wprowadzenie – od nowego akapitu list powinien rozpoczynać się podaniem tych informacji:

  • imienia i nazwiska pracownika,
  • jego stanowiska,
  • okresu zatrudnienia.

5. Miejsce poniżej jest zarezerwowane dla opisu kompetencji i umiejętności:

  • zakres Twojej wiedzy,
  • obszary kompetencji, z którymi najlepiej sobie radzisz,
  • konkretne osiągnięcia i wyniki, które podkreślają Twoją skuteczność i wartość dla firmy.

6. Ocena ogólna i rekomendacja pracodawcy.

To dobra miejsce do podkreślenia Twojego profesjonalizmu, etyki pracy i wysokiego poziomu umiejętności.

7. Podsumowanie z podziękowaniem za współpracę i rekomendacją przyszłym pracodawcom.

8. List referencyjny powinien kończyć się podpisem autora i firmową pieczęcią.

3. Referencje osobiste / telefoniczne

Mężczyzna rozmawiający przez telefon.
Źródło: pexels.com
  • Telefoniczne referencje są rzadsze, ale nie mniej cenne.
  • Możesz do tego celu zasygnalizować (w CV, liście motywacyjnym lub rozmowy rekrutacyjnej) imię, nazwisko, stanowisko osoby, która zgodziła się podzielić telefoniczną opinią na Twój temat.

Referencje telefoniczne mogą działać nawet skuteczniej niż pisemne.

Szczególnie jeżeli rekruter, manager czy pracodawca zdecyduje się zadzwonić do Twojego byłego miejsca pracy.

Jednak już sama gotowość udzielenia takich referencji przez osobę na eksponowanym stanowisku zadziała dla Ciebie na plus.

To dlatego warto nawiązywać przyjazne relacje w każdym miejscu pracy i zaskarbić sobie możliwość jak najlepszych rekomendacji na przyszłość.

Jak zdobyć referencje?

Prosimy, zapamiętaj – na swoje referencje pracujesz od pierwszego dnia pracy, codziennie.

  • Dlatego ich zdobywanie zacznij od nienagannej współpracy z innymi osobami.
  • Gdy tylko nadarzy się okazja – śmiało proponuj, że wystawisz komuś referencje i proś o to samo w zamian.

Najbardziej skuteczną metodą jest zdobywanie ich na gorąco:

  • póki trwa współpraca,
  • jest bliska znajomość,
  • łączą Was pozytywne emocje.

To jest moment, kiedy masz największe szanse na powodzenie w tej sprawie.

Buduj dobre relacje

Bez przyjaznych znajomości zawodowych nie zdobędziesz zaufania i tym samym referencji.

Jak budować kapitał dobrych relacji?

  • Staraj się być zaangażowanym, przyjaznym człowiekiem, z którym chce się przebywać i realizować nawet najtrudniejsze zadania.
  • Cierpliwie kolekcjonuj przyjaźnie – dzięki temu z biegiem lat zgromadzisz grono sprzymierzeńców, którzy z chęcią będą Cię rekomendować.

Jeszcze się spotkamy!

Część osób, które poznasz w ciągu swojej kariery zawodowej, będziesz spotykać także w innych miejscach pracy!

Na przykład w Trójmieście mówi się często “do zobaczenia za trzy firmy”.

Powiedzonko ma w sobie dużo prawdy. Ilość pracowników w każdej branży jest ograniczona, a więc prędzej, czy później spotkasz swoich znajomych z poprzednich miejsc zatrudnienia.

A co budowanie opinii to oznacza dla Ciebie?

  • Dobra (lub zła) opinia o Tobie może być przekazywana bez referencji. Może się zdarzyć, że pracodawca sam zadzwoni do Ciebie z propozycją zatrudnienia.
  • Negatywne opinie rozchodzą się nawet szybciej niż pozytywne. I pogrzebią niejedną rekrutację.

Dlatego pamiętaj, aby budować dobre relacje. Zaprocentują w przyszłości!

Zbieraj referencje bez przerwy

1. Wymieniaj się referencjami na gorąco – każdy poważniejszy projekt czy dłuższa współpraca to świetne okazje do zdobycia dobrych opinii.

2. Wyrób w sobie nawyk proszenia o referencje od razu po zakończonym projekcie lub rozstaniu z obecnym pracodawcą. To jest czas, gdy osoby zainteresowane wciąż pamiętają o Twoich zasługach.

3. Wykorzystaj siłę LI.

  • Ponownie podkreślamy, że dzisiaj pomocny jest w tym LinkedIn.
  • Na tym portalu opinię można napisać w kilka minut.
  • Dla wielu ludzi to znacznie łatwiejsze niż udzielanie „oficjalnych” referencji na piśmie.

Dawaj referencje innym

Chcesz przysługi? Zrób przysługę.

  • Jeżeli doceniasz pracę danej osoby, zostaw swoją opinię na jej profilu LinkedIn lub potwierdź jej umiejętności (nawet jako niespodziankę – bez zapowiedzi, to podwójnie pozytywne działanie!).
  • A najlepiej zrób jedno i drugie. W końcu każdemu zależy na dobrych referencjach.

To działa w dwie strony: pochwalona przez Ciebie osoba chętniej zrewanżuje się własną opinią, gdy ją o to poprosisz.

Referencje od kierownika, dyrektora, prezesa

Liczy się każda dobra opinia o Twojej pracy. Ale bądźmy szczerzy – zwykle im wyższe stanowisko opiniującego, tym lepiej.

Jednak uzyskanie od takiej osoby referencji nie jest proste.

Managerowie i szefowie zwykle są bardzo zajęci, a jednocześnie bardzo dbają o swoją reputację (nie mogą polecić osoby, która się nie sprawdzi).

Dlatego trudniej skłonić ich do wystawienia opinii. Starannie wybierają, komu ich udzielić.

To nie znaczy, że nie masz próbować. Pytaj, ponieważ takie referencje są bardzo wartościowe.

Jeśli znajdujesz się wysoko w firmowej hierarchii, dotarcie do najważniejszych osób będzie z pewnością łatwiejsze.

W jakim języku zdobywać referencje?

 Wszystko zależy od tego, dla kogo chcesz pracować.

  • Jeśli to polski pracodawca, wystarczy dokument napisany w języku polskim.
  • Gdy szukasz pracy w środowisku międzynarodowym – jest spora szansa, że Twoje CV trafi do osób decyzyjnych, które są obcokrajowcami. Dlatego postaraj się o dokument po angielsku (lub innym języku właściwym dla Twojej branży / pracodawcy).

Tłumaczenie referencji

Masz referencje wystawione w naszym języku, a potrzebujesz innej wersji językowej?

Skorzystaj z usługi tłumacza przysięgłego. Taki dokument będzie najbardziej wiarygodny.

W przypadku referencji na LinkedIn tłumaczenie jest łatwiejsze.

System potrafi automatycznie tłumaczyć teksty na język odbiorcy. Ta przydatna funkcja ułatwia sprawę Tobie i rekruterom.

Podsumowanie

Zdobywanie referencji to proces na cały okres kariery zawodowej. Wymaga od Ciebie odrobiny zaangażowania (a także zwykłej śmiałości i nawyku proszenia o polecenie).

Ta aktywność jednak procentuje.

Posiadanie dobrych referencji:

  • to ważny krok na drodze do zdobycia wymarzonej pracy i negocjowania wynagrodzenia,
  • doskonały sposób na budowanie sieci zawodowych kontaktów.

Życzymy Ci powodzenia w Twojej karierze!