Nissan Qashqai – historia

Nissan Qashqai to kompaktowy crossover, który od 2007 roku sprzedał się w ponad 5 mln egzemplarzy. Sprawdź, czym zapracował sobie na tę popularność!

W tym artykule znajdziesz informacje o:

  1. Nissan Qashqai I
  2. Nissan Qashqai II
  3. Nissan Qashqai III
Biały Nissan Qashqai pierwszej generacji
Nissan Qashqai I. Źródło: Wikipedia

Pierwsza wersja Qashqaia wyjechała na ulice w 2007 roku.

Jego nazwa wzięła się od plemienia Kaszkajów – nomadów żyjących na pustyniach Iranu. Mówią oni językiem Qašqā, zbliżonym do tureckiego.

Wydaje się, że model samochodu nazwany na ich cześć jest równie twardy i zdolny do dalekich wędrówek, jak sami Kaszkajowie. Może warto by wybrać się w podróż Kaszkajem do Kaszkajów? 😉

A tymczasem samochód, o którym mowa powstał po połączeniu Nissana z Renault.

  • Od początku był bardzo popularny. Chociaż w pierwszej wersji niepozbawiony wad.
  • Jednak wraz z upływem czasu (i kolejnych generacji) stawał się coraz lepszy. Być może zgodnie z japońską metodą Kaizen – stałego usprawniania? Co prawda pochodzi ona z Toyoty, ale najwyraźniej działa także w Nissanie.

Nissan postawił na debiut całkowicie nowego modelu, a przy okazji zakończył produkcję modeli Almera i Primera.

To było sporym zaskoczeniem, ponieważ te auta były bardzo doceniane przez europejskich kierowców.

Producent wszedł do segmentu SUV, ponieważ tam widział swoją przyszłość. Decyzja okazała się wielkim sukcesem.

Dzisiejsza generacja jest nowoczesna, funkcjonalna i niezawodna. Zobacz, jak do tego doszło i jak Qashqai zmieniał się w czasie.

Nissan Qashqai I (2007-2013)

Prezentacja modelu odbyła się w Paryżu w 2006 roku.

Był to najlepszy czas na debiut tego rodzaju auta, bo rynek SUV-ów prężnie się wtedy rozwijał.

Producent doskonale wyczuł ówczesne potrzeby klientów.

Qashqai miał 19-centymetrowy prześwit (tak się wówczas sprawdzało, czy auto to SUV!) i skromną, choć przemyślaną paletą silnikową.

Qashqai natychmiast urzekł kierowców.

Pierwsza generacja, dostępna w salonach od 2007 roku, sprzedała się w ponad 2 mln egzemplarzy!

Technologia

  • Samochód czerpał z rozwiązań obu koncernów: Nissana i Renault.
  • Przykładowo, Qashqai dzielił płytę podłogową z Nissanem X-Trail oraz Renault Koleos.

Gama silnikowa pierwszej generacji była skromna, ale każdy mógł wybrać coś dla siebie.

Pod maską do wyboru Nissan proponował do wyboru dwa silniki benzynowe:

  • 1.6 l, o mocy 114 lub 117 KM,
  • 2 l, o mocy 141 KM.

Oba silniki miały możliwość podłączenia instalacji gazowej (LPG), co bardzo doceniali polscy kierowcy.

Nadwozie

  • Zapewniało dobrą widoczność na drodze.
  • W środku było przestronnie i wygodnie, choć jakość materiałów nie była topowa (delikatnie mówiąc…).

Więcej foteli

Bordowy Nissan Qashqai w wersji „+2”
Nissan Qashqai +2. Źródło: Wikipedia
  • W 2008 roku obok standardowej 5-osobowej wersji pojawił się 7-osobowy Qashqai „+2”.
  • Producent uzyskał dwa dodatkowe miejsca dzięki wydłużeniu nadwozia.
  • Wersja ta nie cieszyła się jednak popularnością i Nissan szybko wycofał ją z produkcji.

Qashqai po lifcie

Biały Nissan Qashqai pierwszej generacji po liftingu
Nissan Qashqai po liftingu. Źródło: Autokult.pl

W 2009 roku Qashqai przeszedł facelifting (czyli odświeżenie wyglądu, ale bez znaczących zmian technicznych).

To celowa praktyka producentów, aby podtrzymywać zainteresowanie klientów danym modelem. Bez ponoszenia wielkich nakładów na gruntowne przeprojektowanie od strony mechaniki.

  • Do gamy silników dołączył wysokoprężny 1.5 dCi.
  • Zmiany zaszły także w wyglądzie zewnętrznym i w kabinie. We wnętrzu pojawiły się m.in. lepszej jakości materiały.
  • Poprawiło się też wyciszenie auta.

W 2011 roku Qashqai dostał turbodoładowanego diesla 1.6 dCi, którego można było połączyć z napędem na obie osie. To zapewniało już niezłe osiągi.

Zmiany przyniosły sukces. Lekko poprawiony wygląd oraz wygoda jazdy wystarczyły, żeby poliftingowy Qashqai zajął wysokie miejsce w kategorii kompaktowych SUV-ów.

Potem było już tylko lepiej.

Nissan Qashqai II (2014-2021)

Londyn, 7 listopada 2013 roku — na scenie targów motoryzacyjnych pojawia się Nissan Qashqai drugiej generacji.

Granatowy Nissan Qashqai drugiej generacji
Nissan Qashqai II. Źródło: wyborkierowcow.pl

Najważniejsze zmiany to nowa płyta podłogowa. Tym razem Nissana postawiono na platformie CMF – tej samej, jaką miał Renault Kadjar.

Auto zyskało nieco większe wymiary od poprzednika, ale wciąż mieściło się w kategorii crossoverów.

Pod maską do wyboru były:

  • turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 DIG-T o mocy 115 KM i 1.6 DIG-T o mocy 163 KM,
  • 1.5 dCi o mocy 110 KM i 1.6 dCi o mocy 130 KM.
  • Napęd na 4 koła zarezerwowano tylko dla diesla.

Ponownie zmieniło się też wnętrze.

  • Poprawiło się jego wykończenie i jakość użytych materiałów.
  • W środku było jeszcze ciszej (tę poprawkę otrzymała już poprzednia wersja).
  • Koncern rozszerzył też ofertę wyposażenia i multimediów.
Srebrny Nissan Qashqai drugiej generacji po liftingu
Nissan Qashqai II po liftingu. Źródło: Wikipedia

W 2017 roku model przeszedł tzw. facelifting.

Zmienił się wygląd auta, głównie za sprawą odświeżonego zderzaka i wypełnienia tylnych świateł tzw. efektem 3D.

  • W środku pojawiła się m.in. nowa kierownica i ulepszony interfejs multimediów.
  • Qashqai zyskał lepsze zawieszenie i układ kierowniczy.

Facelifting mocno zmienił ofertę silników.

  • Zniknęły benzynowe 1.2 i 1.6 DIG.
  • W ich miejsce wskoczył 1.3 DIG o mocy 140, 158 lub 160 KM.

Jednak jeszcze większe, wręcz rewolucyjne zmiany zaszły pod maską kolejnej generacji.

Nissan Qashqai III (od 2021)

Najnowsza wersja modelu zadebiutowała w lutym 2021 roku jako auto częściowo elektryczne (tzw. miękka hybryda). Wersja mild hybrid ma silnik benzynowy:

  • 1.3 l o mocy 140 i 158 KM lub
  • 1.3 DIG-T MHEV o mocy 158 KM.

W 2022 roku dołączyła do niej w pełni elektryczna wersja z napędem e-POWER, oparta na technologii własnej Nissana.

Napęd e-POWER ma więcej mocy, bo aż 190 KM. Silnik benzynowy jest tu wykorzystywany jako generator prądu.

Wygląd zewnętrzny

  • Nissan Qashqai III przez zmienione nadwozie wygląda bardziej jak SUV niż crossover.
  • Jego kształt został zmodyfikowany, aby wydawał się bardziej muskularny i masywny.
  • Zgodne z panującą modą – samochody mają wyglądać na potężne i agresywne. Niezależnie od tego, czy przypadkiem nie są tylko „bulwarowymi tygrysami”.

No cóż, klienci chcą grać w tę grę.

Nissan Qashqai trzeciej generacji
Nissan Qashqai III. Źródło: Nissan.pl

Zmiany we wnętrzu:

  • Do kabiny zawitały lepsze materiały, unowocześniono też kokpit.
  • W porównaniu do poprzedniej generacji mocno wzbogacono ofertę systemu informacyjnego i multimediów.

Bezpieczeństwo

Na szczególną uwagę zasługują systemy bezpieczeństwa tego samochodu.

  • Każda generacja modelu otrzymywała najwyższe noty w testach zderzeniowych.
  • Jednak dopiero Qashqai III został okrzyknięty najbezpieczniejszym autem w swojej klasie.

Podsumowanie

Nissan Qashqai od początku miał wszelkie cechy potrzebne, aby odnieść sukces:

  • wygodny i przestronny, ale jednocześnie kompaktowy (to ważne – przerośnięte samochody osobowe są trudne do prowadzenia / parkowania i mogą irytować wielu użytkowników),
  • z dobrą widocznością drogi i szeroką gamą silników.

Problemy, które doskwierały jego użytkownikom we wczesnych wersjach, były sukcesywnie rozwiązywane.

Z każdą odsłoną auto stawało się coraz lepsze.

Zainteresował Cię ten model? Dobrze się składa, bo jego najnowszy model jest w naszej ofercie.

Propozycje? Pomysły?

Jeżeli chcesz pomóc nam wzbogacić powyższy tekst – zapraszam do kontaktu na LinkedIn.
Grzegorz Pniewski
Ekspert Masterlease i pasjonat motoryzacji