Program Mój elektryk
Wynajem Długoterminowy samochodu elektrycznego
Czas na samochód elektryczny
Pomożemy Ci uzyskać finansowanie samochodu elektrycznego z rządową dotacją. Dzięki niej użytkowanie elektryka może być atrakcyjną alternatywą dla pojazdów spalinowych. Możesz wybrać auto zarówno dla Ciebie, jak i Twojej firmy.
Program Mój elektryk jest prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Został zaplanowany na lata 2021-2026.
Celem programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez:
- dofinansowanie przedsięwzięć, które polegają na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie,
- wsparcie zakupu / leasingu pojazdów elektrycznych.
Korzyści dla Ciebie
Niższe raty
Niskie miesięczne raty za samochód, dzięki przeznaczeniu kwoty dotacji na opłatę startową.
Wygoda
Pomożemy Ci przejść przez wymagane formalności, które umożliwią skorzystanie z dopłaty.
Ekologia
Auto elektryczne może przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.
Polecamy samochody elektryczne
Jak złożyć wniosek w programie Mój elektryk
1. Składasz wniosek
- Pomożemy Ci przejść wszystkie formalności – zapraszamy do kontaktu z Masterlease.
- Wniosek o Leasing/Wynajem jak i wniosek o dotację składasz w tzw. „jednym okienku”.
2. Wniosek wysyłamy do BOŚ
- Zweryfikujemy i przekażemy wniosek w Twoim imieniu do Banku Ochrony Środowiska (dysponenta budżetu programu Mój Elektryk).
3. Uzyskujemy zgodę i podpisujemy umowę
- Po uzyskaniu zgody na dotację (od BOŚ i NFOŚiGW) podpiszemy Umowę leasingu i Umowę dotacji.
4. Odbierasz pojazd
- Wydamy pojazd, o który się ubiegasz.
Zapytaj o Mój Elektryk
Nasz Doradca skontaktuje się z Tobą.
Wartość dofinansowania
NFOŚiGW szacuje, że w ciągu 5 lat dofinansuje 35 tys. samochodów. Na dopłaty w programie przeznaczono 700 mln zł. Wnioski mogą składać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje.
Tabela nr 1
Beneficjent | Kategoria pojazdu | Maksymalna cena pojazdu | Przebieg w okresie 24 m-cy | Wysokość dotacji |
---|---|---|---|---|
Osoby fizyczne nieprowadzące DG | osobowy | tak (patrz Tabela 2) | brak | 18.750 zł |
Osoby fizyczne z kartą „Dużej rodziny” | osobowy | nie | brak | 27.000 zł |
Pozostali | osobowy | tak (patrz Tabela 2) | brak | 18.750 zł |
Pozostali | osobowy | tak (patrz Tabela 2) | 30.000 km | 27.000 zł |
Pozostali | ciężarowy do 3,5t | nie | brak | do 20% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej, niż 50.000 zł |
Pozostali | ciężarowy do 3,5t | nie | 40.000 km | do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej, niż 70.000 zł |
Tabela nr 2
Status | Maksymalna cena pojazdu (brutto) |
---|---|
Beneficjent nie jest podatnikiem VAT | 225.000 zł |
Beneficjent „rozlicza” VAT w 50% | 248.205 zł |
Beneficjent „rozlicza” VAT w 100% | 276.750 zł |
Zapytaj o Mój Elektryk
Nasz Doradca skontaktuje się z Tobą.
Często zadawane pytania
-
Czym jest wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego?
Wynajem długoterminowy polega na tym, że:
- otrzymujesz do używania samochód (lub całą flotę)
- w zamian za comiesięczną opłatę, która zawiera pakiet usług dodatkowych.
-
Dla kogo jest wynajem długoterminowy?
Dla każdej firmy i klienta indywidualnego.
Początkowo wynajem długoterminowy był dopasowany do oczekiwań korporacji, które posiadają duże floty samochodów.
Z czasem kompleksowa obsługa serwisowa samochodów trafiła w potrzeby przedstawicieli mniejszych firm, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz konsumentów.
Dzisiaj wynajem długoterminowy jest powszechny wśród przedsiębiorstw każdej wielkości.
-
Dlaczego warto wybrać wynajem długoterminowy?
Wynajem to kompleksowy i wyjątkowo wygodny sposób na korzystanie samochodu, który będzie służył Ci w firmie i w życiu prywatnym.
- Szybka decyzja – rozpoczęcie wynajmu wymaga minimum formalności.
- Łatwe rozpoczęcie umowy – niskie zaangażowanie kapitału własnego .
(Opłata na start może wynosić 0% wartości samochodu). - Przewidywalne wydatki na samochód w czasie trwania umowy – płacisz stałe, równe, miesięczne raty dopasowane do możliwości Twoich lub Twojej firmy.
- Opłata jedynie części wartości auta (zależna od okresu używania) – nie musisz posiadać kwoty na zakup samochodu za pełną cenę katalogową.
- Odliczenia od podatku – jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą możesz odliczyć 50% – 100% podatku VAT oraz odliczyć 75% – 100% czynszu od dochodu (w zależności od celu wykorzystania samochodu).
- Opcje zakończenia umowy do wyboru– samochód możesz zwrócić, wykupić lub ewentualnie przedłużyć czas używania.
-
Jakie są wymagane dokumenty, aby wziąć samochód elektryczny wynajmie długoterminowym z dofinansowaniem Mój Elektryk?
Działalność prowadzona na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne, sp. cywilne).
1. Wniosek leasingowy oraz załącznik do wniosku o leasingowego.
2. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
3. Umowa spółki (w przypadku spółki cywilnej), zarejestrowana w US wraz z aneksami.
4. Wniosek o dotację:
- spółka cywilna: upoważnienie / pełnomocnictwo do podpisania wniosku o dofinansowanie (jeżeli wniosek nie jest podpisany przez organ przewidziany do reprezentacji statusem wnioskodawcy),
- osoba fizyczna: oświadczenie Wnioskodawcy o niepozostawaniu w związku małżeńskim albo zgoda współmałżonka na przyjęcie (jeśli dotyczy),
- osoba fizyczna posiadająca Kartę dużej rodziny: kopia dokumentu (jeżeli dotyczy),
- interpretacja indywidualna (jeżeli dotyczy).
Spółki prawa handlowego
1. Wniosek oraz załącznik do wniosku o leasingowego.
2. Wniosek o dotację:
- Upoważnienie/pełnomocnictwo do podpisania wniosku o dofinansowanie (jeżeli wniosek nie jest podpisany przez organ przewidziany do reprezentacji statusem wnioskodawcy),
- Interpretacja indywidualna (jeśli dotyczy).
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej
Osoby osiągające dochody z tytułu umowy o pracę, umów cywilno-prawnych, renty, emerytury:
1. Wniosek oraz załącznik do wniosku o leasingowego.
2. Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach (nie starsze, niż 30 dni).
3. Potwierdzenie wpływu wynagrodzenia na konto z ostatnich 3 miesięcy.
4. Wniosek o dotację:
- Oświadczenie Wnioskodawcy o niepozostawaniu w związku małżeńskim albo zgoda współmałżonka na przyjęcie (jeśli dotyczy),
- osoba fizyczna posiadająca Kartę dużej rodziny: kopia dokumentu (jeśli dotyczy).
-
Jakie mam opcje po zakończeniu umowy?
Gdy umowa dobiega końca, masz kilka możliwości:
- Wymieniasz samochód na nowy (podpisujesz nową umowę).
- Jeździsz dalej tym samym samochodem (przedłużasz dotychczasową umowę).
- Wykupujesz samochód na własność (po zakończeniu umowy).
- Zwracasz samochód (po zakończeniu umowy).
W przypadku flot, używanie większej ilości samochodów reguluje jedna umowa generalna.
Wszystkie powyższe opcje są możliwe i wymagają minimum formalności.
-
Jakie auto mogę kupić? Czy są jakieś ograniczenia poza ceną?
Decyzją Komisji Europejskiej w ramach tzw. „comfort letter” dofinansowaniem, niestanowiącym pomocy publicznej, mogą zostać objęte:
- nowe pojazdy zeroemisyjne kat. M1 i N1 (opisy kategorii znajdziesz w dokumencie PDF na tej stronie),
- przy czym osoby fizyczne mogą się starać o dofinasowanie pojazdu kat. M1, którego koszt nie przekracza 225 tys. brutto.
- Ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Wsparcie, o którym powyżej, będzie mieć formę:
- dopłat do zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych oraz
- dopłat do opłat ustalonych w umowach leasingowych.
-
Od czego zależy przyznanie dofinansowania?
Wnioski są oceniane pod kątem zgodności z zasadami i warunkami programu.
Aby uzyskać dofinansowanie:
- wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru.
- Między innymi wziąć w leasing nowy pojazd elektryczny, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie.
-
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie mogę dostać dofinansowanie?
Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, mogą otrzymać takie samo dofinansowanie, jak każdy inny przedsiębiorca, tj.:
- w przypadku zakupu pojazdu kat. M1 nawet do 27.000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km),
- na pojazd kategorii N1 do maksymalnie 70.000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych).
-
Czy pomagacie wypełniać wniosek? Czy wniosek można złożyć online?
Wniosek o dotację może być złożony:
- w tradycyjnej formie papierowej albo
- w formie elektronicznej, przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Wniosek o dotację zawsze pomaga uzupełnić i weryfikuje Firma Leasingowa, dzięki czemu masz pewność, że wszystkie informacje zostały poprawnie uzupełnione.
-
Kiedy dostanę informację o przyznanym dofinansowaniu? Kiedy dostanę pieniądze?
- Wnioski o dotację mogą być wysyłane do BOŚ na koniec ostatniego dnia roboczego tygodnia.
- Następnie BOŚ daje sobie ok. 20 dni roboczych na wydanie decyzji o przyznaniu bądź odmowie dotacji.
- BOŚ zawsze przekazuje informację do Firmy Leasingowej, a ta ma 5 dni roboczych na poinformowanie Klienta o stanowisku BOŚu.
Dofinansowanie nie wpływa na konto Klienta
Środki zostają przekazane do Firmy Leasingowej po wydaniu pojazdu i przesłaniu niezbędnych dokumentów potwierdzających realizację Przedsięwzięcia.
Klient i BOŚ zostaną poinformowani przez Firmę Leasingową o zaksięgowaniu środków na poczet opłaty wstępnej.
-
Czy i kto będzie mnie kontrolował ile i gdzie jeżdżę?
Użytkownik deklaruje w ramach umowy dotacji, że będzie poruszał się po drogach publicznych.
Dodatkowo, po okresie 2 lat od wydania pojazdu istnieje obowiązek złożenia do nas jednego z oświadczeń:
a) oświadczenia potwierdzającego Trwałość Przedsięwzięcia,
b) informacji o stanie drogomierza na koniec okresu Trwałości Przedsięwzięcia. -
Jak mam oznakować pojazd?
Pojazd należy oznaczyć naklejką, którą otrzymasz podczas wydania pojazdu.
-
Jaki zakres informacji jest wymagany do przygotowania oferty?
W ramach naszej standardowej oferty wymagamy informacji o marce, modelu samochodu.
W przypadku dotacji niezbędne jest uzyskanie informacji:
- Czy klient jest konsumentem / przedsiębiorcą.
- W przypadku osoby fizycznej czy posiada Kartę dużej rodziny.
- W przypadku przedsiębiorcy uzyskanie informacji o sposobie odliczenia VATu 50 % / 100% lub wcale.
- Dodatkowa opłata wstępna, ponad środki dofinansowania.
-
Czy wymagana jest opłata wstępna w ramach „Programu Mój Elektryk”?
Założenia Programu Mój Elektryk wskazują, że dotacja ma pokryć opłatę wstępną oraz opłatę transferową.
W związku z czym, z zasady nie jest wymagane zaangażowanie własnych środków.
Uwaga!
W niektórych przypadkach, możemy zobowiązać Klienta do wpłaty opłaty wstępnej ponad wartość uzyskanego dofinansowania. -
Na jakim etapie i kto wysyła wniosek o dotację do BOŚu?
Firma Leasingowa, po zbadaniu zdolności kredytowej, weryfikuje zakres informacji na wniosku o dotację.
Jeżeli decyzja kredytowa jest pozytywna oraz nie znaleziono błędów we wniosku, wniosek o dotację zostaje przesłany do BOŚu.
-
Kiedy podpisuję umowę leasingową oraz umowę dotacji?
Klient ustala datę podpisania z Doradcą Klienta.
Obie umowy powinny zostać podpisane w tym samym dniu.
Umowa dotacji musi zostać wysłana przez Firmę Leasingową w ciągu 5 dni roboczych do BOŚu, w celu jej podpisania.
Podpisana umowa dotacji przez BOŚ zostanie odesłana do Klienta przez Firmę Leasingową w ciągu max. 14 dni roboczych od wpływu do Firmy Leasingowej.
-
Kiedy nastąpi wydanie pojazdu?
Zgodnie z umową dotacji, wydanie pojazdu może nastąpić maksymalnie 9 miesięcy od podpisania umowy dotacji.
Jeżeli samochód nie będzie mógł w tym czasie zostać wydany, będzie potrzebne sporządzenie Aneksu do Umowy dotacji.
-
Jakie są różnice pomiędzy leasingiem Mój Elektryk, a zwykłym leasingiem?
1. Dodatkowe formalności i dokumenty m.in.:
a) złożenie wniosku o dotację, który musi zostać zweryfikowany przez BOŚ (Bank Ochrony Środowiska),
b) podpisanie umowy o dotację, która definiuje dodatkowe obowiązku po stronie Klienta,
c) weryfikacja Trwałości Przedsięwzięcia po 2 latach od wydania samochodu,
d) samochód, który uzyska dofinansowanie musi zostać oznaczony naklejką, która zostanie przekazana w dniu wydania pojazdu,
2. Czas oczekiwania na podpisanie umowy.
Umowę leasingową i umowę o dotację można podpisać:
- dopiero po uzyskaniu pozytywnej decyzji kredytowej oraz
- po pozytywnej weryfikacji wniosku o dotację przez BOŚ. Ten drugi krok może trwać ok. 20 dni roboczych i rozpocznie się dopiero po uzyskaniu pozytywnej decyzji kredytowej.
3. Współpraca z BOŚ udzielającym dofinansowanie.
Po stronie Firmy Leasingowej istnieje obowiązek do koordynacji i synergii pomiędzy przesyłaniem dokumentów pomiędzy Klientem, a BOŚ.
Firma leasingowa jest odpowiedzialna za prowadzenie Klienta przez proces uzyskania dotacji na samochód elektryczny.
Skorzystaj z dotacji w programie Mój elektryk
Nasz doradca skontaktuje się z Tobą.