„Mój Elektryk” – pierwsze wnioski przyjęte

Przyjęliśmy pierwsze wnioski o dofinansowanie samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”.

Średnia wartość samochodów objętych wnioskami wyniosła 111 tys. zł, a kwota dopłaty w większości przypadków sięgnęła najwyższego przewidzianego poziomu (27 tys. zł).

Z kalkulacji firmy wynika, że koszty korzystania z samochodu elektrycznego mogą być o ponad 30% niższe w porównaniu z autami spalinowymi.

W styczniu 2022 roku Masterlease rozpoczął przyjmowanie od klientów indywidualnych i biznesowych wniosków o dofinansowanie samochodów elektrycznych. Firma oferuje pojazdy w wynajmie długoterminowym w ramach programu „Mój elektryk”.

Po kilkunastu dniach od swojego startu w nim przekazała Bankowi Ochrony Środowiska (BOŚ) i Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska (NFOŚ) pierwsze wnioski o dopłaty. Głównie w imieniu przedsiębiorców.

  • Niemal wszystkie wnioski dotyczyły maksymalnej dopłaty, wynoszącej 27 tys. zł. Kwota ta jest przeznaczana na opłatę wstępną i znacząco obniża miesięczne raty.
  • Średnia wartość samochodów z pierwszej puli wniosków wyniosła 111 tys. zł.
  • Dotychczas wybierane przez Klientów marki samochodów to Nissan, Dacia, Kia, Tesla i Renault.

– Jesteśmy oczywiście na początku naszej „elektrycznej” drogi i zgodnie z przewidywaniami dostrzegamy, że najbardziej zainteresowani elektrykami są właściciele firm. Widzimy też, że jako branża mamy sporo do zrobienia w zakresie edukacji klientów, którzy wciąż nieufnie podchodzą do samochodów na prąd. Martwi ich m.in. ograniczona infrastruktura ładowania, kwestie serwisowe, spadek wartości pojazdu po paru latach i koszty eksploatacji.

Obawy nie znajdują jednak oparcia w faktach. W rzeczywistości koszty eksploatacji pojazdów zeroemisyjnych w wynajmie długoterminowym są niższe w porównaniu z autami spalinowymi. Ma na to wpływ dofinansowanie, ale też związane z najmem: zakres usług i kwestia własności samochodu.

W wynajmie długoterminowym, klient pokrywa miesięczne opłaty za korzystanie z samochodu. Usługi serwisowe są już w nich zawarte, a po skończonej umowie klient może zwrócić auto i wymienić na nowszy model – mówi Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu w Masterlease, należącym do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego.

Warto dodać, że w porównaniu do spalinowych, samochody elektryczne są z reguły bardziej dostępne u dilerów. To rezultat dużej wagi, jaką branża przykłada obecnie do produkcji i promocji ekologicznego transportu.

 

Wynajem długoterminowy elektryka. Co warto wiedzieć?

Gotowość finansowania samochodów elektrycznych w wynajmie długoterminowym deklaruje ok. 20% firm z sektora MSP – wynika z raportu „Floty pojazdów kluczem do elektromobilności” przygotowanego w 2021 r. przez PKO Leasing, Masterlease oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Odpowiadający w ten sposób przedsiębiorcy widzą w wynajmie długoterminowym przede wszystkim rozwiązanie kwestii kosztów serwisowania i utraty wartości pojazdu. Dlaczego?

Klienci w trakcie np. 2-letniego kontraktu wynajmują i tym samym korzystają z samochodu, który należy do firmy leasingowej. Dzięki temu:

1. Nie wykładają jednorazowo dużej kwoty na zakup pojazdu
Opłatę wstępną pokrywają z dofinansowania, a za korzystanie z auta co miesiąc płacą czynsz (nie spłacając całej wartości samochodu).

2. Nie dotyczy ich spadek wartości
Trudny do przewidzenia spadek wartości zeroemisyjnego auta bierze na siebie Masterlease. Dzieje się tak, ponieważ na koniec umowy Klienci mogą je zwrócić i wynająć kolejne.

3. Uzyskują wsparcie w obsłudze samochodu.
W miesięcznym czynszu zawierają się przeglądy, serwis i samochód zastępczy. Klient może też zlecić firmie leasingowej ubezpieczenie pojazdu w pakiecie OC, AC, Assistance oraz zakup opon letnich i zimowych wraz z przechowywaniem i wymianą.

 

Paliwo vs. prąd – porównanie kosztów

Z danych Masterlease i kalkulatora Elektromobilni.pl wynika, że finansowanie w wynajmie długoterminowym i eksploatacja dwóch modeli Nissana z segmentu B (spalinowego Juke’a N-Connecta 1.0 114KM DCT i elektrycznego Leaf’a N-Connecta 40kWh) są wyraźnie tańsze w przypadku zeroemisyjnego samochodu jeśli skorzystamy z dotacji „Mój Elektryk”.

Eksperci z Masterlease szacują:

 

Nissan Juke 1.0
Business Pro 114 KM DCT
Nissan Leaf
Acenta 40kWh
Miesięczna rata
(część finansowa + serwis + ubezpieczenie)
1 205 zł *1 234 zł **
Przebieg roczny15 000 km15 000 km
Przebieg miesięczny1250 km1250 km
Zużycie paliwa/energii na 100km wg WLTP ***6,517,1
Miesięczne koszty paliwa399,75 zł160,92 zł
Koszt czasu w korkach
(możliwość korzystania z bus-pasów)
290,40 zł0 zł
Koszty parkingowe
(miejskie strefy parkowania)
200 zł0 zł
Razem (netto)2 081,73 zł1 394,92 zł
* umowa na 36 miesięcy, Opłata Wstępna: 0 zł, limit km 15.000 km/rok,
** umowa na 36 miesięcy, Opłata wstępna 27.000 zł (z dotacji „Mój Elektryk” dla wariantu 50% odpisu VAT), limit 15.000 km/rok
*** WLTP (z ang. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), obowiązujący od 2017.09 standard pomiaru zużycia paliwa/energii i emisji CO2 przez samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony

Założenia powyższej kalkulacji:

Cena paliwa zł/l brutto5,31 złŚredni koszt benzyny 95, stan na l połowę lutego 2022 r. W obecnej sytuacji rynkowej (duże wahania cen, rządowe programy antyinflacyjne, zagrożenie konfliktem zbrojnym w Europie) wartości wyliczeń mogą podlegać zmianom.
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto0,76 złśredni koszt kWh w gospodarstwie domowym
Cena energii elektrycznej zł/kWh brutto – ładowarki komercyjne1,59 złkoszt ładowania 1 kWh – Greenway, taryfa Energia Plus, typ DC <70kW
% ładowania komercyjnego20%założenie dotyczące częstości ładowania komercyjnego,
Koszty parkingowe (średnio zł/dziennie)20 złuśredniony dzienny koszt płatnego parkingu
Ilość dni parkingowych10założenie, że miesięcznie przez 10 dni parkujemy na płatnych parkingach
Koszt roboczogodziny zł (wartość czasu straconego w korkach)40 złkoszt roboczogodziny na podstawie średniej pensji krajowej brutto w grudniu 2021 r. (6647 PLN brutto)
Czas w korkach (h/dziennie)0,33założenie, że codziennie spędzamy 20 min w korkach

– Widać to bardzo wyraźnie, gdy uwzględni się dopłatę, która obniża raty wynajmu. W porównaniu korzystniej dla elektryków wypadają także koszty „paliwa”, spalanie wobec zużywanej energii, darmowe parkowanie czy poruszanie się buspasami. W elektryku oszczędzamy czas, pieniądze i środowisko – dodaje Tomasz Jabłoński z Masterlease.

W uwzględniającym wszystkie te parametry porównaniu koszty miesięcznej eksploatacji Nissana Leaf’a okazały się być o ponad 30% niższe w porównaniu z kosztami jazdy Nissanem Juke.