Ładowanie elektryków – od kwietnia płatność kartą będzie standardem

Od 13 kwietnia 2024 roku na każdej nowo uruchomionej stacja ładowania w Unii Europejskiej zapłacisz kartą. Nie będzie konieczności zawierania umów z operatorem.

Nowe przepisy związane z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce wejdą w życie 13 kwietnia 2024 roku.

Niektórzy operatorzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian szybciej, by ułatwić klientom korzystanie ze swoich usług.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest rozporządzenie AFIR?
  2. W jaki sposób zapłacisz za ładowanie swojego elektryka?
  3. Jakie korzyści odniosą kierowcy?
  4. Czy rozporządzenie AFIR ma jakieś wady?

Rozporządzenie AFIR – krok w kierunku lepszej elektromobilności

AFIR, czyli Alternative Fuels Infrastructure Regulation, to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Celem AFIR jest:

  • Ułatwienie i przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie.
  • Zwiększenie dostępności do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
  • Uproszczenie procesu płatności za ładowanie.
  • Zwiększenie konkurencji na rynku elektromobilności.

Rozporządzenie AFIR obejmuje:

  • Minimalne wymagania dotyczące infrastruktury ładowania dla różnych rodzajów pojazdów elektrycznych, takich jak samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe.
  • Zasady dotyczące udostępniania danych o infrastrukturze ładowania.
  • Zasady dotyczące płatności za ładowanie samochodu.
  • Zasady dotyczące certyfikacji punktów ładowania.

Rozporządzenie AFIR weszło w życie w 2019 roku. Państwa członkowskie UE mają czas na wdrożenie jego przepisów do 13 kwietnia 2024 roku.


Ułatwienie dostępu do punktów ładowania i uproszczenie płatności za ładowanie to korzyści, które powinny zachęcić kierowców do przesiadki na samochody elektryczne.

Jak zapłacisz za ładowanie elektryka?

Mężczyzna płacący kartą za naładowanie samochodu elektrycznego

Aktualnie, gdy na dłuższej trasie napotykasz punkty ładowania różnych firm, musisz wyposażyć się w kilka aplikacji lub kart do autoryzacji procesu ładowania.

Teraz udostępnienie kierowcom płatności kartą będzie obowiązkiem operatorów stacji ładowania.

Dla kierowców to duże ułatwienie – naładują samochód bez konieczności:

  • zakładania konta u operatora,
  • pobierania aplikacji,
  • i podpisywania umowy.

Dostępne opcje płatności:

  • Czytnik kart płatniczych: Możesz użyć karty debetowej lub kredytowej, tak jak w przypadku płatności za zakupy w sklepie.
  • Urządzenie do płatności bezdotykowych: Szybko i wygodnie zapłacisz kartą lub smartfonem z funkcją NFC.
  • Karty RFID: Niektóre sieci oferują karty RFID, które ułatwiają i przyspieszają proces ładowania.
  • Płatność kodem QR: Nowe stacje mogą oferować płatność kodem QR skanowanym z telefonu.

Co z punktami, które już są oddane do użytku?

Rozporządzenie AFIR przewiduje pewne różnice w sposobach płatności dla stacji ładowania o różnej mocy.

Stacje o mocy poniżej 50 kW

Teoretycznie możliwe jest zainstalowanie urządzenia generującego kod BLIK lub kod QR, bez konieczności rejestrowania się u dostawcy usługi.

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie stacje o mocy poniżej 50 kW będą korzystać z tej opcji.

Stacje o mocy co najmniej 50 kW.

Do końca 2026 roku muszą zostać doposażone w urządzenia do szybkich płatności.

Może to być terminal płatniczy, czytnik kart RFID lub inne urządzenie umożliwiające płatność bez rejestracji.

Spotkałem się już sytuacjami, gdy aplikacja danego operatora nie mogła uruchomić procesu ładowania, np. przez brak dostępu do internetu w naszym telefonie.

W takiej sytuacji niezawodna będzie karta RFID, którą wystarczy przyłożyć do czytnika ładowarki.

Warto ją zamówić u globalnego operatora, by posiadała opcję roamingu i umożliwiała dostęp do tysiąca punktów w całej Europie bez konieczności przedzierania się przez menu aplikacji.

Sebastian Wyżychowski
Ekspert (i pasjonat!) elektromobilności
Masterlease


Korzyści dla kierowców

Zielona ikona samochodu elektrycznego na parkingu

Rozporządzenie AFIR ma na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie. Chodzi w nim o przekonanie jak największej liczby kierowców do korzystania z samochodów z alternatywnym napędem.

Założenia mają więc ułatwić i usprawnić korzystanie z pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in.

Dzięki nim zyskasz:

  • możliwość korzystania ze wszystkich stacji, bez względu na operatora.
  • szybsze i wygodniejsze płatności.
  • intuicyjny proces płatności, znany z innych zakupów.

Dodatkowe korzyści to brak konieczności:

  • pobierania aplikacji i zarządzania wieloma kontami.
  • zakładania kont i podpisywania umów.

Dlaczego to dobre rozwiązanie?

Dane firmy Powerdot, która już wprowadziła na rynek takie rozwiązanie, pokazują, że Polacy preferują płatności kartą za ładowanie aut elektrycznych.

Aż 70% sesji ładowania odbywa się bez rejestracji u operatora, a z tego:

  • 34% jest opłacanych kartą bankową,
  • 36% kodem QR.

Tylko 30% sesji ładowania odbywa się z użyciem aplikacji dostawców.


Czy rozporządzenie AFIR ma jakieś wady?

Z założenia AFIR ma być ukłonem w stronę klientów. Jednak może wiązać się z pewnymi niedogodnościami.

Warto wskazać na:

1. Wyższe koszty dla właścicieli ładowarek

Firmy będące właścicielami ładowarek muszą płacić dodatkową prowizję za każdą transakcję i opłaty za wynajem terminala. To generuje wyższe koszty usług, które mogą zostać przerzucone na klientów.

Dodatkowo płatność za pośrednictwem terminala – a nie np. aplikacji mobilnej – z pewnością nie uwzględnia rabatów przeznaczonych dla stałych klientów.

Właściciele aplikacji będą starać się podtrzymywać lojalność swoich klientów. Oferta w aplikacji będzie musiała być na tyle atrakcyjna, aby chciało się nam (klientom) używać jej do płacenia i rejestrowania zakupów.

2. Dostępność

Płatność bez rejestracji jest obowiązkowa tylko dla tych stacji ładowania, które powstaną po 13 kwietnia 2024.

Wszystkie wcześniej powstałe punkty nadal mogą nie akceptować płatności kartą. Dlatego przez pewien czas warto być przygotowanym na inne formy płatności.

3. Funkcje

Płatność bez rejestracji może nie oferować dodatkowych funkcji dostępnych w aplikacjach, np. historii płatności, monitorowania zużycia energii czy punktów lojalnościowych.

Zmiany będą wchodziły w życie stopniowo.

Możliwe, że w przyszłości płatność bez rejestracji stanie się standardem, a rozwój technologii i infrastruktury ładowania doprowadzi do ujednolicenia systemów płatniczych oraz niższych kosztów usług.

Mam nadzieje, że ta zmiana wpłynie też na koncerny produkujące samochody elektryczne, które chętniej zaczną współpracować z operatorami ładowarek.

Być może przełoży się to na wdrożenie systemu Plug and Charge w większej liczbie pojazdów elektrycznych.

System autoryzacji Plug and Charge jest najbardziej pożądany przez użytkowników elektryków, ponieważ nie muszą oni posiadać żadnych kart operatora ani aplikacji.

Wystarczy, że podłączymy samochód do ładowarki, a system w samochodzie sam zatwierdzi proces ładowania. Opłata za takie ładowanie też zostanie pobrana automatycznie z naszej karty kredytowej.

Sebastian Wyżychowski
Ekspert (i pasjonat!) elektromobilności
Masterlease