Jak przechowywać opony?

Wielu z nas składuje opony tam, gdzie znajdzie miejsce (np. piwnica, garaż). Jest to OK, pod warunkiem, że  pamiętasz o zasadach przechowywania opon.

Nieprawidłowo składowane opony mogą stracić swoje cechy użytkowe. Podpowiadamy, jak prawidłowo przechowywać opony, aby służyły Ci jak najdłużej i niezawodnie.

Gdzie przechowywać opony?

Na czym przechowywać opony

Jak przygotować opony do przechowywania

Gdzie przechowywać opony?

Domyślamy się, jaki może być Twój problem – opony, nawet do niewielkiego miejskiego autka, zajmują sporo miejsca.

Jednak mimo tego nie upychaj ich na siłę! Nie przygniataj niczym ciężkim!

Warto odpowiednio przygotować przestrzeń do składowania opon, aby ich nie uszkodzić:

  • promienie słoneczne nie powinny padać na opony,
  • w pomieszczeniu nie powinna panować wysoka temperatura (np. spowodowana upałami latem, czy nagrzewaniem się w trakcie słonecznego dnia),
  • pomieszczenie powinno być chronione przed nadmierną wilgocią.

Jest kilka elementów otoczenia, które mogą “zabić” Twoje opony.

Jeżeli chcesz szybko doprowadzić do deformacji i zmian w strukturze gumy, recepta jest prosta: przechowuj opony na słońcu (szczególnie latem), w miejscu gorącym i wilgotnym.

A gdy zależy Ci na zachowaniu walorów użytkowych opon: przechowuj je w możliwie suchym, chłodnym i ciemnym miejscu.

Upewnij się też, czy opony nie leżą zbyt blisko pieca, gorących rur lub miejsca, w którym zimą gromadzi się śnieg. Ekstremalne warunki nie są mile widziane.

Na czym przechowywać opony?

Kolejna rzecz, która się przyda – wieszak na koła i stojak na opony. Obie te rzeczy pomogą Ci zaoszczędzić sporo miejsca. A przy okazji mogą zapobiec deformacji gumy.

Całe koła (opony+felgi)

Przechowujesz całe koła, ponieważ masz dodatkowy komplet obręczy? W takim razie dobrym sposobem na zaoszczędzenie przestrzeni może być zawieszenie kół na specjalnych hakach.

Jeśli nie masz możliwości zamontowania haków na ścianie (np. w garażu z blachy), możesz przechowywać koła ułożone jedne na drugich – w formie stosu.

Pamiętaj o właściwym ułożeniu – nie przechowuj kół w pozycji pionowej!

Ilustracja prezentująca prawidłowe i nieprawidłowe sposoby przechowywania kół samochodu (opona założona na felgę).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Same opony (zdemontowane z obręczy)

Inaczej jest przypadku samych opon. Pamiętaj:

  • Zostaw oponom trochę przestrzeni, aby zapobiec odkształceniu. Nie wciskaj ich na siłę w ciasną szczelinę / półkę, ani nie zgniataj ich dodatkowym ciężarem.
  • Nie wieszaj opon na hakach i nie układaj w stos (jedna na drugiej).

Przechowuj je na stojąco, obok siebie.

Raz na kilka tygodni warto je odwrócić, np. o 45 czy 90 stopni, żeby zapobiec odkształceniom. Tak jak na poniższej ilustracji.

Ilustracja prezentująca prawidłowe i nieprawidłowe sposoby przechowywania opon samochodowych (opona zdjęta z felgi).
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Zarówno opony, jak i całe koła, możesz trzymać na profesjonalnych, specjalnie do tego celu przystosowanych wieszakach.

Jak przygotować opony do przechowywania?

Zanim odłożysz opony na swoje miejsce i zapomnisz o nich na kolejne pół roku, pamiętaj, żeby odpowiednio je do tego przygotować.

Wystarczy pamiętać o kilku rzeczach, aby mieć pewność, że Twoje opony dobrze zniosą czas „uśpienia”.

Umyj i wysusz opony

To szczególnie ważne w przypadku opon zimowych, na których może zalegać błoto lub sól drogowa.

Używaj do tego specjalnych środków do mycia ogumienia.

Nie myj opon „chemią” przeznaczoną do gospodarstwa domowego. Może ona zawierać żrące substancje (szczególnie unikaj środków do mycia kuchni i łazienek z silną formułą rozpuszczającą tłuszcze).

Opony i obręcze myj pojedynczo

Dzięki temu zdążysz spłukać detergent, zanim zdąży wyschnąć. Nie zostawi on żadnych śladów i nie wejdzie w reakcję z gumą.

Jeśli myjesz całe koła, używaj też specjalnych preparatów do felg – nierzadko zawierają one także dodatki konserwujące.

Po skończonym myciu poczekaj, aż opony / koła wyschną.

Gdy upewnisz się, że są suche (ale tak naprawdę – gdy już cała wilgoć odparowała), możesz je przenieść w wyznaczone miejsce.

Dokładnie obejrzyj koła i opony

Inspekcję stanu opon rób przy każdej możliwej okazji. Szczególnie przed złożeniem do miejsca przechowywania lub przed ponownym zamontowaniem w samochodzie.

 Powoli przetocz każdą z opon po podłożu i przejrzyj zagłębienia bieżnika.

W ten sposób znajdziesz uszkodzenia opon czy felg albo nawet ciało obce (gwóźdź, śrubę, kamień) tkwiące w oponie.

Pojawienie się niebezpiecznych skrzywień, pęknięć czy wybrzuszeń, będących efektem np. uderzeń kamienia w koło, może doprowadzić nawet do pęknięcia opony w trakcie jazdy.

Oznacz każde koło

Nadaje się do tego zwykła kreda szkolna. Uniwersalne oznaczenia to:

  • PP – prawy przód,
  • LP – lewy przód,
  • PT – prawy tył,
  • LP – lewy tył.

Każdemu, kto był w serwisie oponiarskim, na pewno mignęły te skróty na kołach podczas wymiany ogumienia.

Powyższe oznaczenia są po to, by przy powtórnym zakładaniu wykonać tzw. rotację. Czyli zamianę miejscami – koła tylne trafiają do przodu, a przednie do tyłu.

Dlaczego warto rotować oponami?

Przednia i tylna oś są w samochodzie nierówno obciążone, dlatego opony zużywają się w różnym tempie.

Rotowanie pozwala wyrównać poziom zużycia opon na obu osiach. Dzięki temu bieżnik na wszystkich oponach będzie w podobnym stanie, a Ty zachowasz optymalną przyczepność samochodu podczas jazdy.

W przeciwnym razie samochód w trudnych warunkach – zwłaszcza na zakrętach – może wpaść w pod- lub nadsterowność.

Ilustracja prezentująca tor jazdy samochodu w przypadku poślizgu z podsterownością.
Źródło: bezpiecznapodroz.org
Ilustracja prezentująca tor jazdy samochodu w przypadku poślizgu z nadsterownością.
Źródło: bezpiecznapodroz.org

Sprawdź ciśnienie w kołach

Jeżeli przechowujesz całe koła (opona na obręczy), koniecznie skontroluj ten element.

Wulkanizatorzy radzą, żeby na czas przechowywania zwiększyć ciśnienie o ok. 0,5 bara. Pozwoli to skompensować „ucieczkę” powietrza z kół w trakcie leżakowania.

Z daleka od żrących materiałów i ozonu

Unikaj przechowywania opon w towarzystwie substancji żrących i wydzielających opary (np. benzyny, olejów, farb i rozcieńczalników).

Wystrzegaj się także urządzeń wytwarzających iskry lub ozon.

Każde z nich stanowi zagrożenie dla struktury gumy, z której zrobione są opony.

Pomyśl o pokrowcu

Wielu ekspertów uważa, że idealne warunki do przechowywania opony mają dopiero wtedy, gdy są zamknięte w specjalnym pokrowcu.

Dopiero tak izolowane od wpływu otoczenia nie stracą własnych olejów obecnych w mieszance gumowej.

Jeśli się na to zdecydujesz, pamiętaj o umyciu i gruntownym wysuszeniu opon (wilgoć w pokrowcu będzie dla nich szkodliwa).

A może hotel dla opon?

“Hotel dla opon” to usługa oferowana przez serwisy klientom, którzy nie mają gdzie przechowywać ogumienia. 

Koszt przechowywania kompletu opon waha się między 100 a 200 zł za rok, w zależności od ich rozmiaru.

To niewątpliwie wygodne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli masz „w rodzinie” dwa samochody, a każdy z nich posiada dwa komplety opon lub kół.

Przechowywanie takiej liczby dużych przedmiotów może być trudnym zadaniem, podobnie jak ich wożenie do serwisu.

Szczególnie, jeśli Twój bagażnik ma małą pojemność, a tapicerka w samochodzie jest jasna (ryzyko poważnych zabrudzeń!).

Sprawdź miejsce przechowywania

Zanim powierzysz swoje opony na przechowanie, sprawdź gdzie i jak będą składowane. 

Zdarzają się firmy, które składują opony klientów na zewnątrz (bez przykrycia lub przykryte jedynie folią, czy kawałkiem innego materiału).

A jak wiesz, nieprawidłowe przechowywanie opon zmniejsza ich żywotność i powoduje, że tracą one swoje właściwości. W ekstremalnym przypadku – nie będą nadawać się do dalszej jazdy.

Upewnij się również, że każda z opon została podpisana (np. numerem rejestracyjnym Twojego pojazdu).

Dla pewności zapisz sobie numery opon lub zrób im zdjęcia.

W magazynie pełnym podobnego ogumienia łatwo o pomyłkę i pół roku później możesz nawet nie zauważyć, że do niej doszło. 

„Nie chcę myśleć o kupowaniu, wymianie i przechowywaniu opon!”

I masz do tego pełne prawo. Każdy z nas ma dziś wiele spraw na głowie, dlatego szuka sposobów na ułatwienie sobie życia.

Lekarstwem na doskwierający Ci brak wygody może być leasing z serwisem lub długoterminowy wynajem samochodu.

Dzięki powyższym usługom w sprawach opon (takich jak zakup, przechowywanie i wymiana, zakup nowych) wesprze Cię Masterlease.

Do Ciebie będzie należeć umówienie się na wizytę w serwisie, resztą zajmą się eksperci.

To wygodne i skuteczne rozwiązanie, z którego korzystają tysiące kierowców.

Propozycje? Pomysły?

Jeżeli chcesz pomóc nam wzbogacić powyższy tekst – zapraszam do kontaktu na LinkedIn.
Grzegorz Pniewski
Ekspert Masterlease i pasjonat motoryzacji