Jak jeździć samochodem w upale?

Jazda samochodem w upale wyczerpuje i może być niebezpieczna. Dowiedz się, jak przygotować samochód i podróżować w gorące dni.

W trakcie gorącego lata jazda po mieście oraz dalsze podróże mogą być prawdziwym utrapieniem. Ale nie muszą, jeśli dobrze się do nich przygotujesz.

Sprawdź, jak to zrobić!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co grozi podczas upału w aucie?
  2. Jak przygotować samochód do jazdy latem?
  3. Jak uniknąć przegrzania silnika?
  4. Jak jeździć latem w mieście?
  5. Jak jeździć latem na autostradzie?
  6. Jak jeździć pod słońce?

Co grozi podczas upału w aucie?

W zasadzie organizm reaguje tak samo, jak podczas upału poza autem. Możliwe efekty zmęczenia gorącem to:

  • utrata koncentracji,
  • nerwowość,
  • wzrost poziomu agresji,
  • zmęczenie,
  • pogorszenie samopoczucia,
  • przegrzanie i odwodnienie organizmu,
  • nasilenie objawów chorób układu krążenia.

Upał w przypadku jazdy samochodem jest o tyle groźniejszy, że jego negatywny wpływ na kierowców może skończyć się wypadkiem.

Zagrożenie wypadkami rośnie, gdy do letniego upału dodamy:

  • wzmożony, wakacyjny ruch na drogach,
  • uśpioną czujność kierowców, spowodowaną „bezproblemową” pogodą,
  • większą chęć do ryzykownych manewrów (bo mamy świetną widoczność!).

Dlatego warto przygotować się do jazdy w warunkach gorącego lata!

Co to znaczy, że jest upał (gorąc, skwar, spiekota…)?

Termometr wskazujący ponad 40 stopni Celsujsza.
źródło: unsplash.com

Według Rządowego Centrum Bezpieczeństwa upał jako pojęcie meteorologiczne oznacza, że temperatura powietrza przy ziemi przekracza +30°C.

Przykładowo, hiszpańska służba meteorologiczna definiuje upał jako okres co najmniej 3 dni z temperaturą przekraczająca 32,3 stopnia Celsjusza.

W USA jest podobnie, jak w Hiszpanii – z upałem mamy do czynienia, jeśli przez minimum trzy dni temperatura przekracza 90°F (32,2°C).

Z kolei Królewski Instytut Meteorologiczny Holandii definiuje upał jako okres co najmniej 5 dni z temperaturą 25 stopni Celsjusza, w tym 3 z temperaturą 30 stopni.

Jak przygotować samochód do jazdy latem?

Są metody, aby ograniczyć negatywny wpływ upalnej pogody na Twoje auto. Jeśli je zastosujesz, Twoja podróż będzie mniej uciążliwa.

Poznaj 5 sposobów, które pomogą Ci przetrwać upał w aucie.

1. Zabezpiecz auto przed słońcem

W letnie dni nie czekaj, aż słońce rozgrzeje pojazd do czerwoności. Staraj się zaparkować w cieniu – już ten drobny fakt robi ogromną różnicę.

Stałym wyposażeniem Twojego samochodu może stać się folia odblaskowa na przednią szybę.

Czy folia pomaga?
 
Niektórzy dziennikarze usiłowali dowieść, że folia niewiele daje (np. tutaj).

Mierzyli jednak tylko temperaturę powietrza w samochodzie, a to za mało. Nie wzięli pod uwagę wpływu elementów wnętrza kabiny (np. pulpit i półka pod przednią szybą, kierownica, fotele).
 
To właśnie akumulacja ciepła przez tę masę tworzyw sztucznych powoduje, że wnętrze jest znacznie trudniejsze do schłodzenia przez klimatyzację (stracisz więcej czasu i paliwa!).

Potwierdzone w praktyce – przetestuj samodzielnie i przekonaj się.

Możesz też pomyśleć o przyciemnieniu tylnych bocznych szyb oraz szyby tylnej. Pamiętaj tylko, żeby folia do przyciemniania tylnych szyb miała odpowiednie atesty – inaczej grozi to mandatem.

2. Sprawdź opony

Po pierwsze, latem używaj opon letnich. Lepiej zniosą wysoką temperaturę niż zimowe lub nawet całoroczne.

Poza tym ostre hamowanie w zimówkach będzie dłuższe niż na przystosowanych do upału oponach letnich. Sezonowa zmiana opon zwiększa bezpieczeństwo Twojego i pasażerów.

Po drugie, sprawdź ciśnienie. Wysoka temperatura może powodować jego nadmierny wzrost (co przyspiesza zużycie środkowej części bieżnika ).

Wiarygodne wyniki uzyskasz, gdy sprawdzisz ciśnienie w zimnych oponach (przed podróżą lub po przejechaniu max 1-2 km).

3. Skontroluj klimatyzację

Zepsuta klimatyzacja przy 35 stopniach Celsjusza to scenariusz rodem z horroru.

Zacznij więc działać już wiosną. Klimatyzacja wymaga regularnych przeglądów, połączonych z odgrzybianiem. Pomaga to usunąć ewentualne bakterie i grzyby z układu.

Pamiętaj też, by uzupełnić czynnik chłodzący!

4. Przewietrz wnętrze auta

Czy wiesz, ile stopni może być w rozgrzanym samochodzie?

Już po godzinie postoju w pełnym słońcu temperatura może sięgnąć nawet 60 stopni Celsjusza!

Temperatura w samochodzie zaparkowanym latem pod gołym słonecznym niebem po 1 godzinie.
Źródło: pap.pl
Wykres prezentujący, jak rośnie temperatura w samochodzie zaparkowanym na słońcu, latem.
Źródło: pap.pl

Jak obniżyć temperaturę w nagrzanym aucie, do którego właśnie wsiadasz?

Najlepiej:

  • najpierw przez wietrzenie,
  • a dopiero potem włączenie klimatyzacji.

Otwórz okna i drzwi, włącz nawiew i chwilę poczekaj, aż gorące powietrze zostanie „wypchnięte” na zewnątrz.

Potem włącz klimatyzację – na początek najlepiej w zamkniętym obiegu, aby to samo powietrze kilkukrotnie przeszło przez system schładzania.

5. Zadbaj o własny komfort

Nawet najlepiej przygotowany samochód to dopiero połowa sukcesu.

Druga to przygotowany na upał kierowca.

Przewiewne ubrania, okulary przeciwsłoneczne i butelka wody to zestaw obowiązkowy.

Jak uniknąć przegrzania silnika?

Mimo najlepszych starań auto może ulec przegrzaniu. A dokładnie jego silnik.

Dlatego podczas upałów unikaj jazdy w korku – układ chłodzenia dostaje wówczas niezły wycisk.

Jeżeli możesz, jedź nawet dłuższą drogą, aby ominąć korki. Silnik schładza się tym szybciej, im wyższa jest prędkość samochodu. Oczywiście nie chodzi tu o prędkość rozsądną, a nie maksymalną (ta także przegrzewa silnik i układ wydechowy).

Jeśli silnik wciąż się przegrzewa, otwórz okna i włącz ogrzewanie (ustaw poziom grzania i nawiew na maksimum – jak w środku zimy).

Silnik będzie mógł w tej sytuacji oddać nadwyżkę ciepła przez nagrzewnicę kabiny.

Gdy temperatura silnika spadnie, zamknij okna i włącz klimatyzację.

Żeby uniknąć przegrzania silnika, sprawdź przed podróżą:

1. Działanie wentylatora

Upewnij się, że wentylator chłodnicy działa (ten duży, pod maską – przed silnikiem). To urządzenie chroni silnik i krążący w nim olej przed przegrzaniem.

Zbyt wysoka temperatura sprawi, że przestanie chronić silnik – stąd już tylko krok do jego zatarcia.

2. Ilość oleju silnikowego

Olej także ma udział w chłodzeniu elementów, przez które przepływa. Dobre smarowanie jest kluczowe w trakcie dużych obciążeń termicznych silnika.

Dlatego zawsze dbaj o prawidłowy poziom oleju i jego terminowe wymiany!

Zlekceważenie kontrolki dotyczącej stanu oleju jest bolesnym błędem. W przypadku droższych aut może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych (remont generalny lub nawet wymiana silnika).

Nawet, jeżeli masz auto w usłudze z wliczonym serwisem (wynajem długoterminowy lub tzw. full service leasing) – niestety koszt takiej niefrasobliwości (ignorowanie kontrolki oleju) będziesz pokrywać z własnej kieszeni.

W tej sprawie lepiej uczyć się na doświadczeniach innych kierowców, a nie własnych.
¯\_(ツ)_/¯

3. Ilość płynu chłodzącego

Podobnie, jak z olejem – także zbyt mała ilość płynu chłodzącego oznacza nieprawidłową pracę całego silnika.

Koniecznie pamiętaj, aby regularnie sprawdzać i uzupełniać płyn.

Czy wiesz, że także płyn chłodniczy ma termin przydatności?

Wymieniaj go w porę – na opakowaniu przeczytasz, kiedy utraci on swoje właściwości.

Inaczej ryzykujesz, że przyspieszysz zużycie silnika, a nawet zobaczysz „pióropusz” pary wodnej  wydobywający się spod maski Twojego auta.

Jak jeździć latem w mieście?

Stanie w korkach w upale to wątpliwa przyjemność. Jak sobie pomóc?

1. Ustaw właściwą temperaturę nawiewu

To ważne, bo za duża różnica temperatur może spowodować szok termiczny.

Masz automatyczną klimatyzację? Zacznij od ustawienia temperatury na minimalnie niższą niż na zewnątrz. Potem delikatnie ją zwiększaj.

Różnica temperatur powinna być tym wyższa, im cieplej jest na zewnątrz.

Co do zasady powinna sięgać maksymalnie 8 stopni Celsjusza, a przy naprawdę dużym upale – 10 stopni.

Jeśli masz klimatyzację manualną, najlepiej zacznij od przełączenia pokrętła na powietrze chłodne i ustaw nadmuch na nogi.

Jeśli to nie wystarczy, stopniowo przełączaj pokrętło w stronę zimnego powietrza.

Ważne! Niezależnie od rodzaju klimatyzacji (automatyczna lub manualna), unikaj kierowania zimnego nadmuchu na twarz i klatkę piersiową! To szkodliwe dla zdrowia.

2. Zastanów się nad wyłączeniem klimatyzacji

Planujesz częste postoje na załatwianie spraw? Zastanów się, czy nie warto będzie zrezygnować z klimatyzacji.

Jeżeli pogoda na to pozwala – włącz nawiew i uchyl okna.

Unikniesz dużych wahań temperatury, które męczą organizm i zwiększają ryzyko przeziębienia.

Polscy turyści podróżujący do ciepłych krajów nierzadko doświadczają rozstroju organizmu spowodowanego zmianami temperatury (np. przez częste wsiadanie / wysiadanie z klimatyzowanego pojazdu).

Objawy przypominają przeziębienie i jednocześnie rozstrój żołądka (czyli nic przyjemnego). Trwają nawet kilka dni.

Zdecydowanie nie jest Ci to potrzebne do szczęścia podczas urlopu.

3. Przed zgaszeniem silnika daj mu ostygnąć

Twoja jazda była tak dynamiczna, że mocno rozgrzał się silnik, a turbodoładowanie było w użyciu?

Zanim wyjdziesz z samochodu, daj mu jeszcze chwilę popracować.

Najlepiej około 3 minut. Ale już choćby 30 sekund pracy silnika na jałowym biegu odrobinę ostudzi turbosprężarkę.

Dzięki temu to kosztowne urządzenie posłuży Ci dłużej. Wymiana i regeneracja tego elementu są kosztowne!

Jak jeździć latem na autostradzie?

Widok z kabiny samochodu podczas autostradą w kierunku zachodzącego słońca.

Polskie autostrady należą do najniebezpieczniejszych w Europie. Ale nie dlatego, że są źle zrobione.

To kwestia wiedzy o tym, jak się na nich zachować . Wciąż jeszcze uczymy się, jak po nich jeździć – nadrabiamy 80 lat zapóźnień, które zafundowały nam historyczne zawieruchy.

Prosta, monotonna jazda po drogach bezkolizyjnych nie sprzyja koncentracji. Jeśli do tego dojdzie upał, łatwo o utratę ostrożności.

O tym pamiętaj na autostradzie:

1. Korzystaj z klimatyzacji
To bezpieczna opcja, ponieważ na dłuższej trasie nie grożą Ci duże zmiany temperatur przez ciągłe opuszczanie i wracanie do auta.

2. Wyrusz wcześnie rano lub późnym wieczorem
W ten sposób unikniesz największego gorąca w ciągu dnia.

3. Nie wysiadaj z auta w korku na autostradzie
Zabezpieczysz się przed wahaniami temperatur, jakie panują wewnątrz i na zewnątrz samochodu.

4. Miej zapas wody do picia
W korku czy nie, woda to podstawowy ratunek, gdy jest gorąco.

Egzotyczny przykład: w spieczonej słońcem Australii każdy kierowca wie, że w dłuższej trasie musi mieć w aucie kilka litrów wody pitnej (np. na wypadek korków lub awarii). Każde tamtejsze dziecko wie, że upał nie bierze jeńców.

5. Na pół godziny przed końcem podróży zwiększ temperaturę w aucie
Niech organizm przyzwyczai się do wyższej temperatury, zanim wysiądziesz.

Unikniesz szoku termicznego, który jest niebezpieczny dla zdrowia.

6. Nie wyłączaj zbyt szybko silnika
Jesteś u celu podróży? Dynamiczna jazda autostradą mocno rozgrzewa silnik, dlatego daj mu chwilę odpocząć, zanim go zgasisz.

Jeśli w aucie masz system START-STOP, który wyłącza silnik automatycznie, dezaktywuj go.

Jak jeździć pod słońce?

Uśmiechnięty kierowca w samochodzie latem, zaopatrzony w kapelusz i okulary słoneczne.

Odblaski słoneczne mogą dosłownie oślepić kierowcę. Nawet chwila porażenia blaskiem wystarczy, żeby spowodować wypadek.

Jeśli wiesz, że słońce w podróży będzie świecić Ci prosto w twarz, koniecznie zastosuj się do tych sprawdzonych sposobów:

1. Umyj przednią szybę

Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że dobra widoczność jest najważniejsza.

Zwróć uwagę także na matowy osad na szybie od wewnątrz (powstaje przy częstym używaniu nadmuchu na nią).

Ujawnia się podczas jazdy pod słońce. Dodatkowo męczy kierowcę i może utrudnić dostrzeżenie ważnego szczegółu w decydującym momencie.

Czysta szyba pomoże Ci jechać bezpieczniej.

2. Zainwestuj w okulary przeciwsłoneczne

Bardzo dobrze w trakcie jazdy sprawdzają się szkła z powłoką polaryzacyjną. Ten rodzaj powłoki ogranicza odbicia światła (np. od szyb samochodu, deski rozdzielczej).

Warto rozważyć okulary, które osłaniają oczy także po bokach. Słońce świecące w boczną szybę bywa nie mniej dokuczliwe!

3. Używaj osłony przeciwsłonecznej na podsufitce

Nie jest to tak eleganckie i designerskie rozwiązanie (jak okulary przeciwsłoneczne), ale może być równie skuteczne.

Pamiętaj, że osłonę przeciwsłoneczną zawsze opuszczamy do samego dołu.

Jeżeli zostawisz ją „w połowie drogi” (tak, że jej krawędź będzie celowała w Twoją twarz / szyję), może Cię dotkliwie poranić podczas gwałtownego hamowania lub wypadku.

4. Popraw pozycję w fotelu

Jeśli opuszczenie zasłony przeciwsłonecznej nie wystarczy, ustaw wyżej fotel. I wyprostuj się – już kilka centymetrów robi różnicę.

Kierowcy jadący stronę zachodzącego słońca mają dodatkowy problem. Gdy nasza ukochana gwiazda jest nisko nad horyzontem, nie pomaga pozycja w fotelu, ani osłony przeciwsłoneczne!

Doświadczył tego każdy turysta podróżujący samochodem ze wschodniego na zachodnie wybrzeże USA. Podczas kilkudniowej jazdy trasy zachody słońca są długie, piękne i… męczące.

Być może dlatego czapki z daszkiem (tzw. bejsbolówki) są tak popularne wśród amerykańskich truckerów? Tylko one pomagają w czasie jazdy w kierunku zachodzącego słońca…

5. Jedź ostrożnie

Gdy masz problemy widocznością, jedyną radą jest zmniejszenie prędkości lub nawet postój do czasu poprawienia się warunków.

W przypadku autostrady najlepiej zjedź na parking, aby nie tamować ruchu (wolna jazda na na drogach szybkiego ruchu bywa to niebezpieczna).

Znasz już najważniejsze sposoby radzenia sobie w upale. Życzymy Ci szerokiej drogi i bezpiecznego dotarcia do celu!

Propozycje? Pomysły?

Jeżeli chcesz pomóc nam wzbogacić powyższy tekst – zapraszam do kontaktu na LinkedIn.
Grzegorz Pniewski
Ekspert Masterlease i pasjonat motoryzacji