Jak chronić siebie, pasażerów i samochód przed upałem?

Jak chronić siebie i pasażerów przed upałem?

Upał w aucie może być prawdziwym letnim koszmarem.

Zacznijmy od ciekawostki: jak gorąco może być w rozgrzanym samochodzie?

wzrost temperatury w samochodzie latem

Robi wrażenie, prawda?

Samochód działa jak szklarnia – we wnętrzu zamkniętego pojazdu temperatura jest znacznie wyższa niż na zewnątrz.

Jak szybko nagrzewa się pozostawiony w pełnym słońcu pojazd?

Poniższy wykres nie pozostawia wątpliwości – przy prawdziwym upale mamy „remis”:

w ciągu 60 minut temperatura wewnątrz auta sięga 60 stopni Celsjusza!

wykres infografika temperatura w samochodzie samochód osobowy bokiem szary sylwetka samochodu

Jak działa na Ciebie wysoka temperatura?

Upał usypia kierowcę, ale męczy także pasażerów – szczególnie osoby starsze i dzieci (szybkie odwodnienie).

Szczególnie uważać muszą osoby z chorobami układu krążenia. Gorąco powoduje przyspieszone bicie serca.

Jest to spowodowane spadkiem ciśnienia krwi (z powodu intensywnego pocenia się i rozszerzenia naczyń krwionośnych).

Połączenie elementów “osoba wrażliwa – samochód – upał” może być nawet śmiertelnym zagrożeniem.

Dlatego działaj zdecydowanie. Temperatura w samochodzie rośnie szybko – nie masz czasu na długie rozmyślania.

Pięć sposobów na rozgrzane słońcem auto

Zanim wsiądziesz do samochodu, weź sobie do serca pięć poniższych zasad:

  1. Na podróż załóż lekkie i przewiewne ubranie.
  2. Zadbaj o wodę dla każdego z pasażerów.
  3. Zabierz ze sobą okulary przeciwsłoneczne.
  4. Zaplanuj przerwy na odpoczynek w trakcie postojów (max. co ok. 2 godziny).
  5. Parkuj w cieniu.

Zasady stosowania klimatyzacji w trakcie jazdy

Klimatyzacja to bardzo przydatne w podróży urządzenie – zwłaszcza w naprawdę upalny dzień.

Warto jednak wiedzieć, jak z niej korzystać, by się nie rozchorować.

Zanim rozpoczniesz jazdę w upale

Przygotowania do jazdy z klimatyzacją zacznij, zanim ją w ogóle uruchomisz. Jak to zrobić?

Opuść szyby lub otwórz wszystkie drzwi na minutę, by wpuścić do środka świeże powietrze,

Gdy upał jest naprawdę nieznośny, skorzystaj z dopuszczalnej prawem minuty postoju z uruchomionym silnikiem i włączoną klimatyzacją.

Gotowe? Możesz ruszać.

Na początek miej wciąż otwarte szyby i nie jedź za szybko – podczas wolnej jazdy wymiana powietrza z otoczeniem jest skuteczniejsza.

Po 2-3 minutach (gdy klimatyzacja pozbędzie się gorącego powietrza ze swojego wnętrza):

  • podnieś szyby,
  • włącz klimatyzację na wewnętrzny obieg powietrza (na pewien czas – do odczuwalnego schłodzenia wnętrza).

Dzięki temu szybciej obniżysz temperaturę w aucie i zużyjesz mniej paliwa.

Jaką temperaturę ustawić we wnętrzu pojazdu?

Jeśli masz automatyczną klimatyzację, na początek ustaw temperaturę na minimalnie niższą niż na zewnątrz.

Zbyt duża różnica temperatur to przepis na przeziębienie.

Eksperci od klimatyzacji radzą, żeby różnica ta była tym większa, im cieplej jest na zewnątrz.

  • Co do zasady nie powinna przekraczać 6-8 stopni.
  • Przy naprawdę dużym upale można ją podwyższyć nawet do  10 stopni.

Przykłady:

  • Upał 28 stopni – ustaw klimatyzację na ok. 23-24 stopnie.
  • Upał 37 stopni – ustaw klimatyzację na ok. 27-28 stopni.

Większe różnice mogą spowodować szok termiczny przy wyjściu z samochodu.

Jak ustawić klimatyzację manualną?

Jeśli masz w aucie klimatyzację manualną, nie możesz ustawić konkretnej temperatury.

W takiej sytuacji najlepiej zacznij od przełączenia pokrętła na powietrze chłodne, ale nie zimne.

Ustaw nadmuch np. na nogi, wnętrze kabiny (nadmuch ustawiony na szybę może być mniej efektywny).

Stopniowo przełączaj pokrętło w stronę zimnego powietrza, aż osiągniesz właściwy efekt.

Ważne! Zarówno w wypadku klimatyzacji automatycznej, jak i manualnej, unikaj kierowania zimnego nadmuchu na twarz i klatkę piersiową!

To prosta droga do infekcji.

Zasada pięciu minut — na czym polega?

Zbliżasz się do końca podróży? Zastosuj zasadę 5 minut – polega ona na tym, że wyłączasz klimatyzację na 5 minut przed dotarciem na miejsce.

Ten prosty zabieg zwiększa komfort podróżowania samochodem, ale też pomaga dbać o układ klimatyzacji.

Zalety stosowania zasady 5 minut:

Zyskujesz czas, by zaadaptować się do wyższej temperatury panującej na zewnątrz samochodu.

Układ klimatyzacji ma czas pozbyć się swojego największego wroga – nadmiaru wilgoci.

Dzięki temu będzie pracował dłużej, a chorobotwórcze grzyby nie będą miały warunków do rozwoju.

Ważne – wyłącz klimatyzację, ale nawiew zostaw włączony do końca podróży!

Jak przetrwać upał w samochodzie bez klimatyzacji?

Klimatyzacja (jak wszystko) czasem się psuje. Możesz też mieć auto w bazowej wersji lub z wypożyczalni – w takiej sytuacji nie masz wpływu na jego wyposażenie.

A upał w aucie bez „klimy” nie należy do przyjemności. Są jednak metody na to, jak zabezpieczyć samochód przed nagrzaniem.

Przede wszystkim przestrzegaj zaleceń, które już wymieniliśmy. Oprócz tego:

Uchyl szyby.

  • Tylko lekko. Zbyt silny nawiew i tak będzie wtłaczał gorące powietrze do wnętrza auta.

Włącz nawiew.

  • Wbrew pozorom może to przynieść sporą ulgę.

Zainstaluj samochodowy wiatrak.

  • W Internecie znajdziesz wiele modeli samochodowych wentylatorów.
  • Można je mocować na różne sposoby, np. przykleić do przedniej szyby na przyssawkę (tak, jak popularne uchwyty na smartfon).
  • Zasilasz je, wpinając do gniazda zapalniczki.

Zamontuj osłony na szyby.

  • Boczne z tyłu oraz na szybę tylną. Ograniczysz ilość światła słonecznego wpadającego do środka.
  • Alternatywą są przyciemniane szyby z tyłu.

Jak chronić samochód przed upałem?

1. Uważaj na przegrzanie silnika

Podczas bardzo wysokich temperatur unikaj jazdy w korku.

Jeżeli masz taką możliwość – wybierz inną trasę albo pojedź o godzinie, kiedy ruch jest mniejszy.

Warto pojechać nawet dłuższą drogą, aby nie „smażyć” silnika i pracujących w nim płynów (chłodniczy, olej).

Im szybciej podróżujesz (w granicach rozsądku oczywiście), tym lepiej jest chłodzone “serce” samochodu.

Co robić, gdy silnik osiąga bardzo wysoką temperaturę?

Szybki sposób na schłodzenie go:

  • Otwórz okna i włącz maksymalną wartość ogrzewania.
  • Dzięki temu silnik zyska dodatkową możliwość oddania ciepła przez nagrzewnicę kabiny.
  • Jeżeli ta metoda zadziała i temperatura silnika wróci do normy: możesz zamknąć okna i ponownie włączyć klimatyzację.

Co zrobić, gdy powyższy sposób nie pomoże?

  • Przerwij jazdę (w miarę możliwości zaparkuj w cieniu) i po kilkudziesięciu sekundach pracy na jałowym biegu zgaś silnik.
  • Musisz odczekać, aż silnik sam wystygnie.

2. Przygotuj silnik na upały

Sprawdź koniecznie:

Działanie wentylatora chłodnicy

  • Gdy silnik podczas pracy nagrzeje płyn chłodzący do temperatury 80-95°C – zatrzymaj się, zajrzyj pod maskę.
  • Sprawdź, czy wentylator chłodnicy (ten z przodu silnika, tuż za chłodnicą) włącza się okresowo, aby przyspieszyć chłodzenie silnika.
  • Jeżeli wspomniany wentylator „nie kręci” – być może warto wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego.

Ilość oleju silnikowego

Jednym z jego zadań jest chłodzenie silnika. Jak się domyślasz – w czasie upałów ma to kluczowe znaczenie.

W wielu samochodach aktualny poziom oleju pokazuje komputer pokładowy. Ale… nie ufaj na 100% jego wskazaniom.

Doświadczeni mechanicy radzą, żeby sprawdzać poziom oleju tradycyjną metodą:

  • podnieś maskę i wyciągnij bagnet oleju,
  • w czasie upałów jego poziom powinien sięgać lub znajdować się blisko najwyższej linii, oznaczającej poziom maksymalny.

Ilość płynu chłodzącego

  • Tak, jak w przypadku oleju – w czasie upałów jego poziom powinien być bliżej oznaczenia „max”.
  • Oprócz właściwego poziomu płynu pamiętaj o jego regularnej wymianie (przed datą przydatności do użytku).
  • Przeterminowany płyn traci właściwości użytkowe, a nawet powoduje odkładanie kamienia w układzie chłodzenia i nagrzewnicy kabiny.

3. Nie przeciążaj klimy

Najważniejsza zasada: nie włączaj klimatyzacji na maksymalne chłodzenie.

  • Ona i tak w upale pracuje ciężej niż zazwyczaj.
  • Możesz w ten sposób nadwyrężyć jej sprężarkę.
  • Przy włączeniu “klimy na maxa” auto zużywa też więcej paliwa – i to nawet o litr na każde przejechane 100 km!

Zamiast tego porządnie wywietrz samochód przed jazdą

  • otwórz drzwi / okna – wypuść gorące powietrze z kabiny,
  • włącz wiatrak wentylacji (ale początkowo bez klimatyzacji) – wypchnij gorące powietrze z tego układu.

Dbaj o układ klimatyzacji

  • Pamiętaj, aby terminowo robić przeglądy techniczne klimatyzacji. Sprawdź, czy jest szczelna i posiada czynnik chłodzący.
  • Sprężarka klimatyzacji wymaga prawidłowego poziomu oleju w swoich mechanizmach (bez niego ulegnie zatarciu).
  • Przeciętny kierowca nie dowie się, czy przypadkiem jego poziom nie spadł poniżej normy.

Dlatego tak ważny jest okresowy przegląd wykonany przez fachowca!

4. Zadbaj o lakier

Upał niszczy lakier. Nieodwracalnie. Nie służą mu też spadające z drzew gałęzie, igły, spadź (tzw. rosa miodowa – słodka ciecz z igieł, liści, gałęzi niektórych drzew) i pyłki.

Jak chronić karoserię?

  • To dość proste, choć czasochłonne: woskuj, glinkuj i poleruj.
  • Na zimno. Pamiętaj, aby zabiegi pielęgnacyjne prowadzić na schłodzonym samochodzie.
  • Uwaga! Próba woskowania rozgrzanej karoserii może jej zaszkodzić. Zamiast gładkiej polerki możesz zyskać przebarwienia i uszkodzony lakier.

Czy można myć samochód w upały?

  • Tak, ale nie może być nagrzany od stania w nasłonecznionym miejscu. Nie funduj mu zimnego prysznica!
  • W razie gwałtownej zmiany temperatury może zareagować… popękanym lakierem, albo szybą. A to oznacza bardzo poważne wydatki.

5. Zabezpiecz opony

Podczas upału opony dostają niezły wycisk i warto o nie dbać.

Czasem dosłowny, kiedy ulegają odkształceniu lub pęknięciu od słońca i rozgrzanego asfaltu.

  • Potraktuj opony specjalnym środkiem ochronnym.
  • W miarę możliwości parkuj samochód w cieniu.
  • W czasie upałów unikaj sportowego sposobu jazdy, aby nie przyspieszać zużycia bieżnika.

6. Ogranicz nagrzewanie wnętrza

Dlaczego warto latem unikać słońca we wnętrzu zaparkowanego auta?

  • Kiedy kierownica i fotele parzą, zrobi się bardzo nieprzyjemnie.
  • Kiedy kokpit i tapicerka tracą kolor i pękają, samochód się starzeje.
  • Może też zastrajkować elektronika – co zwykle oznacza większy problem. Elektryk samochodowy zwykle bierze kilkaset złotych za samo diagnostyczne podpięcie się do komputera auta.

Powyższe bolączki mogą być złagodzone dzięki pewnemu niedrogiemu gadżetowi:

Osłona na przednią szybę w trakcie parkowania pod gołym niebem.

  • Latem warto zasłaniać przednią szybę osłoną przeciwsłoneczną z folii odblaskowej.
  • Kupisz ją w nawet w supermarkecie. Zwróć tylko uwagę na jej rozmiar, aby w pełni „objęła” szybę Twojego auta.

Osłona na szybę wersja 2.0 – świetny pomysł polegający na zaprojektowaniu jej w kształcie prostokątnego parasola. Produkt dostępny jest na portalu Searchfinder.

To sposób powszechnie stosowany w ciepłych krajach południa – zapobiega przegrzewaniu wnętrza (szczególnie deski rozdzielczej).

  • Foliowa zasłonka chroni elementy samochodu przed starzeniem i uszkodzeniem spowodowanym temperaturą i promieniami słonecznymi.
  • Działa świetnie! Tak zabezpieczona kabina samochodu jest mniej rozgrzana (szczególnie rejon deski rozdzielczej, podszybie i fotele).

Zalety: klimatyzacja szybciej schłodzi wnętrze, zużyjesz mniej paliwa na jej pracę.

Możesz zastosować także:

  • Przyciemnienie tylnych bocznych szyb i szyby tylnej.
  • Rolety lub osłony na szyby – działają świetnie, łatwo je zdemontować na zimne miesiące roku.
  • Specjalny pokrowiec na samochód, który chroni przed słońcem i niespodziankami z drzew (igły, spadź itp.).

Pokrowce, pokrowce – na każdą pogodę! Tak chroni swoje samochody dealer luksusowej marki w Sopocie.

Oprócz tego parkuj w cieniu lub tyłem do słońca. A najwygodniej jest oczywiście pod dachem (garaż, wiata itp.).

Samochód nie odpala w upał — co robić?

Co zrobić, gdy samochód nie chce odpalić latem? Najpierw znajdź przyczynę.

Z dużym prawdopodobieństwem wina może leżeć po stronie akumulatora.

  • Nie służą mu skrajne temperatury powietrza. Szybciej się wtedy rozładowuje.
  • Zapobiegniesz rozładowaniu, stosując wymienione wyżej sposoby na ochronę auta przed przegrzaniem – głównie chodzi o parkowanie w cieniu i stosowanie wspomnianego wcześniej pokrowca.

Zapobiegawczo sprawdzaj stan naładowania akumulatora. Jeśli trzeba — doładuj go.

  • Zwróć na ten aspekt szczególną uwagę, jeżeli jeździsz głównie po mieście, z dużą liczbą włączonych odbiorników (radio, światła, klimatyzacja).
  • W tych warunkach akumulator jest słabo ładowany, ponieważ prąd z alternatora trafia do innych urządzeń pokładowych.

Dobrze wybierz ładowarkę

  • Tanie ładowarki z dyskontów spożywczych dają raczej mizerne rezultaty (mają za mały prąd ładowania – potrzebne jest minimum 5A dla samochodu osobowego).
  • Kup urządzenie renomowanej firmy, w specjalistycznym sklepie. Zyskasz pewność, że dostarczy właściwe natężenie prądu i rzeczywiście naładuje akumulator.

Bez sprawnego akumulatora (naładowany, podający właściwe napięcie i natężenie prądu) dzisiejszy samochód nie jest w stanie nawet ruszyć.

Może się zdarzyć, że nieprawidłowo zadziała elektronika, liczne czujniki zgłoszą błędy, a jednostka sterująca zablokuje możliwość jazdy.

Upał da się przeżyć

Jak widzisz, upał w aucie jest „do ogarnięcia”. Wymaga trochę zapobiegliwości, ale wysiłek jest tego wart.

W końcu Twoje bezpieczeństwo, bezawaryjność i dłuższa żywotność auta są bezcenne.

I jeszcze jedno…

Nigdy nie zostawiaj dzieci i zwierząt w aucie podczas upału

Pod żadnym pozorem i ani na chwilę!

Jeśli coś Ci się stanie (może to być nawet zatrzaśnięcie się w toalecie, do której wyskoczysz na moment), małe dziecko i zwierzę nie da rady samo opuścić rozgrzanego auta.

A co, jeśli zobaczysz dziecko lub zwierzę zamknięte w rozgrzanym aucie? Reaguj!

  • Niewiele potrzeba, aby organizm uległ przegrzaniu, odwodnieniu, udarowi czy nawet uduszeniu
  • Pomijamy odpowiedzialność karną (do 2 lat więzienia) – pozostawienie bezbronnych istot w rozpalonym aucie może mieć konsekwencje, których sobie nie wybaczysz do końca życia.

Wezwij policję lub straż miejską, a jeżeli sytuacja wskazuje, że nie można już czekać:

  • Masz prawo użyć wszelkich środków, umożliwiających wydostanie poszkodowanych z pojazdu.
  • Włącznie z wybiciem szyby!

Wierzymy jednak, że masz na tyle zdrowego rozsądku, iż powyższa sytuacja jest tylko teoretyczna.

Tymczasem życzymy Ci wspaniałych podróży i pięknej pogody – bez przesadnych upałów.

Do zobaczenia na drodze!