Suzuki Vitara. Historia legendy

Miejska, rekreacyjna, sportowa — Vitara łączy pozornie sprzeczne cechy i zaspokaja oczekiwania kierowców. Sprawdź historię tego modelu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jaka jest historia marki Suzuki?
  2. Jakim autem jest Suzuki Vitara?
  3. Co warto wiedzieć o Suzuki Vitara I generacji?
  4. Czym była Suzuki Grand Vitara?
  5. Co oferuje Suzuki Vitara II generacji?
Czarna Suzuki Vitara pierwszej generacji
Suzuki Vitara I. Źródło: suzuki.pl

Historia Suzuki

Dzieje marki Suzuki sięgają początków XX wieku. Powstała w 1909 roku jako producent… krosien tkackich.

Michio Suzuki, założyciel firmy, z zawodu był stolarzem. Jednak jego zainteresowania krążyły wokół motoryzacji.

Efektami tego zamiłowania były:

  • prototypy silników samochodowych,
  • rower napędzany silnikiem spalinowym,
  • motocykl.
Czarno-białe zdjęcie roweru Suzuki o nazwie Power Free
Rower Suzuki „Power Free”. Źródło: suzuki.pl

Pierwszy samochód marki Suzuki, pod wdzięczną nazwą Suzulight, pojawił się w 1955 roku. Od tej pory rozwój Suzuki nabrał tempa.

Od wyścigu na salony

Na początku lat 60. Suzuki intensywnie pracowało nad zwiększeniem mocy silników — marka chciała zaistnieć w branży motoryzacyjnej przez udział w wyścigach samochodowych.

Jako jeden z pierwszych wyścigowy potencjał aut Suzuki wykorzystał urodzony w Gliwicach Niemiec — Ernst Degner.

W 1962 roku Degner wygrał dla Suzuki zawody Tourist Trophy na wyspie Man w Wielkiej Brytanii. Prowadził model Suzuki GXS-r 1000.

Po tej wygranej marka zaczęła zyskiwać światową rozpoznawalność.


Już jako Suzuki Motor Corporation marka wzbogaciła rynek samochodowy modelami:

  • Jimny,
  • Swift,
  • Alto,
  • Samurai,
  • SX4,
  • Ignis,
  • Splash,
  • Wagon R
  • i wieloma innymi

Niektóre dość szybko zniknęły z rynku, inne zyskał status kultowy (Jimny, Samurai).

W Polsce największą popularność pod względem sprzedaży zdobyła jednak Vitara.

Suzuki Vitara — co to za auto?

Suzuki Vitara to kompaktowy samochód miejski wzbogacony o właściwości auta terenowego.

Łatwy w użytkowaniu, niezawodny i funkcjonalny. Od początku uchodził za pojazd wszechstronny, doskonały zarówno do miasta, jak i w lekki teren. Jest też przystępny cenowo – szczególnie w finansowaniu dla osób fizycznych i firm.

Początkowo Suzuki sprzedawało Vitarę właśnie jako samochód terenowy. Dziś to już (przynajmniej oficjalnie) miejski crossover.

Jedno auto, dziesięć nazw

W Polsce to po prostu Vitara (nawet nie musisz dodawać, że to Suzuki).

W innych miejscach na świecie sprzedawany był pod innymi nazwami, a nawet innymi markami (!):

  • Asüna Sunrunner,
  • Chevrolet Tracker,
  • Chevrolet Vitara,
  • Geo Tracker,
  • GMC Tracker,
  • Mazda Proceed Levante,
  • Pontiac Sunrunner,
  • Santana 300/ 350,
  • Suzuki Escudo,
  • Suzuki Sidekick.

I pomyśleć, że wszystkie one oznaczają jeden i ten sam samochód!


Każda wersja Vitary wyróżniała się maksymalną użytecznością w terenie.

Miłośnicy off-roadu doceniają jej niewielką masę, lekkie silniki i duży prześwit.

Dzięki temu Vitara nie grzęźnie w błocie i świetnie radzi sobie na bezdrożach.

Terenowe Suzuki nie sprawia problemu w obsłudze i łatwo się prowadzi. Zakręty i nierówności na drodze pokonuje wzorowo.

Suzuki Vitara I generacji (1988-2004)

Czarne Suzuki Escudo, czyli Vitara pod inną nazwą
Źródło: pinterest.com

Pierwsza generacja dostępna była w wersjach:

  • 3-drzwiowej oraz jako
  • 2-drzwiowy kabriolet ze składanym dachem.

Trzy lata od premiery modelu, w 1991 roku pojawiła się wersja 5-drzwiowa — Vitara Long.

Wygląd modelu subtelnie podkreślał jego terenowy charakter. Sugerowały to jedynie zapasowe koło umieszczone na tylnej klapie, solidne przetłoczenia nadkoli i duży prześwit.

Poza tym Vitara wyglądała jak samochód do miasta (tylko nieco kanciasty).

Biała Suzuki Vitara pierwszej generacji w wersji kabriolet ze składanym dachem.
Suzuki Vitara I – w wersji kabriolet ze składanym dachem. Źródło: pinterest.com

Wygląd mógł mylić, bo ten pojazd faktycznie miał możliwości auta terenowego.

Pierwsza wersja Vitary oparta była na konstrukcji ramowej. Dzięki temu miała idealną sztywność nadwozia do jazdy w trudnych warunkach.

Gama silników obejmowała jednostki diesla i benzynowe, i to nawet o mocy 136 KM.

W ramach pierwszego liftingu modelu (1994 r.) producent wzbogacił paletę silników o kolejne jednostki napędowe. Kierowcy otrzymali też do wyboru automatyczną skrzynię biegów.

Vitara I zasłynęła jako terenówka nie do zdarcia, zdobywając czołowe miejsca w kategorii „niezawodność” w rankingach brytyjskiego magazynu “What Car?”.

Do końca produkcji na świecie sprzedano aż 2,4 mln egzemplarzy tego modelu.

Suzuki Grand Vitara (1998-2014)

Szaro-granatowa Suzuki Grand Vitara pierwszej generacji na drodze
Grand Vitara I generacji. Źródło: car-recalls.eu/pl

W 1998 roku do oferty Suzuki weszła Grand Vitara, która w 2005 roku całkowicie zastąpiła pierwszą generację Vitary.

Mocniejsza, większa i bardziej komfortowa Grand Vitara doczekała się dwóch generacji.

Srebrna Suzuki Grand Vitara drugiej generacji.
Suzuki Grand Vitara II. Źródło: Wikipedia

Suzuki Vitara II generacji (od 2014)

Suzuki Vitara drugiej generacji.
Suzuki Vitara II. Źródło: pinterest.com

Oficjalny powrót do Vitary nastąpił w 2014 roku w Paryżu, podczas targów motoryzacyjnych Motor Show.

Suzuki zaprezentowało wówczas typowy miejski crossover segmentu B. Nadwozie straciło kanciaste kształty, a z klapy bagażnika zniknęło koło zapasowe.

Nową Vitarę zbudowano na płycie podłogowej, która sprawdziła się wcześniej w Suzuki SX4 S-Cross.

Auto miało napęd na wszystkie koła z systemem Allgrip — również zaczerpniętym z S-Crossa.

Gama silników obejmowała:

  • benzynę,
  • diesla oraz
  • po raz pierwszy w Vitarze — napęd hybrydowy.

Facelifting w 2018 roku zmienił wygląd nadwozia.

Na pierwszy rzut oka nieznaczne — jednak dzięki nimu auto zaczęło bardziej przypominać kompaktowego SUV-a.

Srebrna Suzuki Vitara drugiej generacji po liftingu podczas trudnych warunków jazdy.
Suzuki Vitara II po liftingu. Źródło: globalsuzuki.com

Większe przeobrażenia zaszły w układzie napędowym.

W gamie pojawiły się turbodoładowane jednostki, które można było łączyć z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Producent rozwinął też gamę dostępnych lakierów i wzbogacił wersje wyposażenia.

Vitara Strong Hybrid

Żółta Suzuki Vitara w wersji strong hybrid na drodze.
Suzuki Vitara Strong Hybrid. Źródło: globalsuzuki.com

Od 2020 roku Suzuki Vitara jest dostępna w Europie jedynie z napędem hybrydowym.

  • Początkowo z układem mild hybrid,
  • a od 2022 roku jako pełna hybryda.

Czym miękka hybryda różni się od pełnej?

  • Miękka hybryda nie jest osobną jednostką napędową. Energia powstaje w generatorze, który dostarcza prąd do poszczególnych układów.
  • Pełna hybryda dysponuje silnikiem elektrycznym, który może – na krótkich odcinkach – sam napędzać auto.

Zbliżenie na tył samochodu z nazwą marki i oznaczeniem „Hybrid"
Źródło: globalsuzuki.com

Klasyczną hybrydę marka opracowała od podstaw samodzielnie. Ta wersja napędu zyskała szumną nazwę – Strong Hybrid. 

Ten model Vitary ma spokojną stylistykę, jest bezpieczne, oszczędne i proste w obsłudze.

Więcej o nim dowiesz się tutaj.