Raport – elektromobilność w Polsce
Przedstawiamy raport opracowany przez PKO Leasing we współpracy z Masterlease i Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA).
Raport „Floty samochodów kluczem do elektromobilności” to podsumowanie stanu i potencjału rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce.
Opracowanie zawiera wyniki zleconego przez PKO Bank Polski i PKO Leasing badania* na temat podejścia MSP do elektromobilności.
Znajdziesz w nim następujące tezy:
Firmy w Polsce przekonują się do elektromobilności.
Już 20% przedstawicieli sektora MSP rozważa budowę floty pojazdów w oparciu o hybrydy plug-in lub samochody elektryczne.
Przedsiębiorcy nie chcą kupować ich za gotówkę.
W ponad 90% deklarują chęć finansowania „zielonych” pojazdów w leasingu lub wynajmie długoterminowym.
Tempo elektryfikacji transportu w Polsce.
Jest zależne w dużej mierze od zaangażowania firm leasingowych i CFM.
Przedsiębiorcy są kluczem
– Nieprzypadkowo w raporcie kładziemy tak silny nacisk na opinie przedsiębiorców. To oni napędzają rozwój elektromobilności w Polsce.
W 2020 roku odpowiadali za rejestrację aż 85% nowych samochodów elektrycznych, a jedna piąta pytanych przez nas właścicieli firm rozważa włączenie do floty hybryd plug-in (PHEV) lub pojazdów w pełni elektrycznych (BEV).
I to pomimo oczywistych barier, takich jak niewystarczająca infrastruktura ładowania, czy brak efektywnego wsparcia systemowego.
Co ważne, przedsiębiorcy deklarując zainteresowanie ekologicznymi flotami wysyłają też jasny sygnał do branży leasingowej i CFM.
W zdecydowanej większości chcą bowiem finansować pojazdy na prąd w leasingu, a coraz częściej także w wynajmie długoterminowym.
Jako branża musimy mieć świadomość, że dopasowaną do potrzeb przedsiębiorców ofertą możemy zdynamizować rozwój elektromobilności w Polsce – mówi Paweł Pach, prezes PKO Leasing.
Elektryki w wynajmie, a nie za gotówkę
Integralną część raportu stanowi przeprowadzone przez PKO Leasing i PKO Bank Polski „Badanie rynku aut elektrycznych (MSP)”. Odpowiedzi przedsiębiorców rzucają światło m.in. na ich oczekiwania wobec finansowania samochodów.
Niezależnie od rodzaju napędu przedsiębiorcy najczęściej chcą finansować floty w leasingu. Warto podkreślić coraz częstsze deklaracje wyboru usług wynajmu długoterminowego.
Z badania wynika, że aktualnie we flotach MSP gotówką finansowanych jest 21% samochodów spalinowych, 25% klasycznych hybryd, 23% hybryd plug-in i 20% elektrycznych.
Ale w przypadku planowanych flot zakup gotówkowy wskazywany jest o wiele rzadziej – to np. jedynie 4% odpowiedzi dotyczących PHEV i BEV.
Znaczenie wynajmu długoterminowego rośnie we wszystkich kategoriach pojazdów, ale najbardziej w grupie firm zainteresowanych samochodami elektrycznymi.
W sektorze MSP na najem chce postawić 21% przyszłych użytkowników flot opartych na PHEV i 18% na BEV.
Skąd wzrost popularności wynajmu?
– Wynajem długoterminowy to jedno z ciekawszych rozwiązań na rynku, zwłaszcza dla tych klientów, którzy z góry wiedzą, że na koniec kontraktu zwrócą samochód do operatora.
W tej formie finansowania przedsiębiorca jedynie korzysta z samochodu, bo jego formalnym właścicielem od nowości jest firma leasingowa. Na niej spoczywa w związku z tym obowiązek zarejestrowania, ubezpieczenia czy serwisowania pojazdu.
To wszystko eliminuje nieprzewidywalność kosztów i zapewnia komfort używania samochodu elektrycznego w firmowej flocie.
Jedną z podstawowych obaw związanych z kupnem samochodu elektrycznego jest jego wartość po 2,3 latach. Wynajem długoterminowy daje klientom możliwość zwrotu samochodu po zakończonej umowie. Jego wartość i ponowna sprzedaż nie są już problem klienta – Tomasz Jabłoński, Prezes Zarządu Masterlease.
Wynajem długoterminowy to właściwa odpowiedź na obawy i oczekiwania przedsiębiorców planujących elektryfikację floty.
Co ważne, takich firm jest coraz więcej i już 20% MSP rozważa korzystanie z hybryd plug-in lub w pełni elektrycznych samochodów – wynika z raportu „Floty pojazdów kluczem do elektromobilności”.
Zapraszamy do lektury raportu (PDF)
* Badanie ilościowe zrealizowaliśmy techniką CATI – 800 wywiadów telefonicznych i badanie jakościowe metodą IDI – 12 wywiadów pogłębionych online.