Check engine — co robić, gdy się zaświeci?

Zaświeciła się kontrolka check engine? Niech Cię nie przeraża! Sprawdź, co oznacza i jak reagować, kiedy się włączy.

W tym artykule przeczytasz:

Co oznacza kontrolka check engine?

Żółta ikonka check engine. Tekst na zdjęciu: Check engine (z angielskiego: sprawdź silnik) to ikonka ostrzegawcza

W zależności od auta może mieć barwę:

  • żółtą lub pomarańczową,
  • czerwoną.

Znajdziesz ją na desce rozdzielczej każdego samochodu wyprodukowanego w Europie po 2001 roku.

Obecność check engine oznacza, że auto jest wyposażone w tzw. układ autodiagnozy (posiada gniazdo diagnostyczne OBD-II – OnBoard Diagnostics).

To system, który działa w oparciu o elektroniczny sterownik silnika.

Monitoruje on pracę układu:

  • napędowego,
  • wtryskowego,
  • wydechowego samochodu.

Stan tych układów informuje o sprawach najważniejszych dla kierowcy i środowiska:

  • bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów,
  • parametrach pracy silnika,
  • podwyższonym spalaniu i zwiększonej emisji spalin.

Dzięki systemowi elektronicznych czujników komputer pokładowy stale zbiera informacje o działaniu auta.

Sterownik interpretuje dane spływające z pokaźnej liczby czujników, które są zainstalowane w samochodzie.

Przykładowe przyczyny zaświecenie kontrolki w samochodzie:

kontrolka check -engine - przykładowe przyczyny zaświecenia

Każde odchylenie od normy samochód może „zgłosić” kierowcy przez zapalenie kontrolki check engine.

Ważne!

Ikonka check engine jedynie informuje o usterce, ale jej nie interpretuje (nie podpowiada, jak poważna jest nieprawidłowość).

Dlatego bez dodatkowej diagnostyki zazwyczaj nie dowiesz się, jaki jest powód jej zapalenia.


Jak wygląda check engine na desce rozdzielczej?

Symbol check engine może występować w jednej z trzech form – jako:

  • Ikona silnika w kolorze żółtym, pomarańczowym lub czerwonym. Przy czym czerwony check engine występuje bardzo rzadko, producenci odchodzą od tego koloru  – zazwyczaj towarzyszy mu komunikat głosowy komputera pokładowego wzywający do zatrzymania pojazdu.
  • Napis „check engine” (również w powyższych kolorach).
  • Połączenie ikony silnika i napisu „check engine”.
Czerwona ikonka check engine

Ikonka w trakcie rozruchu

Przy sprawnym silniku kontrolka check engine zapala się po włączeniu zapłonu (na czas wstępnej diagnozy układów auta) i gaśnie po uruchomieniu silnika.

Kontrolka nie pojawia się w ogóle?

Może to oznaczać, że została wyłączona ręcznie – to najprostszy sposób, aby ukryć usterkę.

A to zwiastuje kłopoty!

Kiedy sprawdzasz samochód, który zamierzasz kupić:

  • Wsiądź do niego i przekręć kluczyk na pierwszą pozycję zapłonu (lub wciśnij przycisk „Start”) – na chwilę zapalą się wszystkie kontrolki na kokpicie.
  • Uwaga – jeśli nie ma wśród nich „check engine”, dla własnego spokoju zrezygnuj z zakupu… Właściciel auta prawdopodobnie chce coś zataić.

Dlaczego włącza się check engine?

Mechanik naprawiający silnik w warsztacie

Chwilowe zaświecenie

Jeśli ikona silnika zapaliła się tylko na chwilę, może to oznaczać niewielkie, często łatwe do rozwiązania problemy:

  • tzw. wypadnięcie zapłonu (chwilowe przerywanie pracy silnika, szarpanie i spadek mocy),
  • za niskie napięcie w instalacji elektrycznej,
  • zaśniedziałe styki,
  • wilgoć w instalacji,
  • błędny odczyt czujnika,
  • pogryzienie przewodów przez zwierzę.

Ciągłe świecenie

Przyczyną ciągłego świecenia się check engine przy jednoczesnej utracie mocy silnika może być wiele czynników.

Zgłoszenia dotyczą zarówno usterek niegroźnych, jak i mogących uszkodzić silnik. Dlatego rekomendujemy zachować ostrożność!

Poniższa lista prezentuje tylko niektóre z możliwych przyczyn zaświecenia kontrolki:

  • zużycie katalizatora wykryte przez sondę lambda,
  • błędny sygnał z sondy lambda (zwykle pojawia się w silnikach benzynowych),
  • zużycie lub awaria świec,
  • awaria przewodów zapłonowych,
  • przepalenie cewki zapłonowej,
  • zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki (dotyczy silników diesla),
  • awaria układu wtryskowego,
  • zablokowanie zaworu recyrkulacji spalin EGR,
  • usterka filtra DPF,
  • uszkodzenie filtra cząstek stałych lub katalizatora,
  • uszkodzenie przepływomierza,
  • zła jakość paliwa w baku,
  • nieprawidłowy montaż instalacji gazowej.

Wykrycie przyczyny włączenia check engine jest możliwe jedynie dzięki podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego.

Szukanie źródła problemu inną metodą jest nieskuteczne.

Co robić, gdy zaświeci się check engine?

Mechanik naprawiający silnik w samochodzie. Tekst na zdjęciu: Ikonka check engine? Traktuj ją poważnie – czasami oznacza poważną naprawę.

Stało się – kontrolka check engine pali się w najlepsze. Co robić?

Po pierwsze – zachowaj spokój. Jak już wiesz, nie zawsze oznacza to poważną awarię.

Przygotuj się na dwa scenariusze – optymistyczny i… ten drugi, który zakłada wizytę w warsztacie. Nigdy jednak nie ignoruj ostrzeżenia!

Check engine – scenariusz optymistyczny

To tylko jednorazowy błąd silnika i kontrolka zaraz zgaśnie.

Aby się o tym przekonać:

  • zatrzymaj samochód (jeśli kontrolka zaświeci się podczas jazdy),
  • wyłącz silnik,
  • uruchom go ponownie.

Jeśli błąd był chwilowy, kontrolka nie powinna się już zapalić.

Kiedy czeka Cię wizyta w warsztacie?

Check engine - ikonka, ilustracja

Jeżeli kontrolka zapala się lub miga po ponownym uruchomieniu silnika, system wykrył usterkę.

Silnik może w takiej sytuacji:

  • przejść w tzw. tryb awaryjny – przestanie osiągać wyższe obroty,
  • nadal pracować miarowo i bez problemu „wchodzić” na wysokie obroty.

Niezależnie od tego, jak zareaguje – nie bagatelizuj tego stanu ostrzegawczego.

Jeżeli nadal widzisz na swojej desce rozdzielczej ikonę check engine, od razu umów się na wizytę do mechanika.

„Niegasnąca” kontrolka to znak, że jednak coś dzieje się z silnikiem.

Czy samodzielna diagnostyka jest skuteczna?

Niektórzy miłośnicy motoryzacji próbują we własnym samochodzie „diagnozować” zapalenie się ikony check engine samodzielnie. W tym celu:

  • kup tzw. interface OBD i podłącz go do gniazda diagnostycznego pojazdu,
  • pobierz na telefon aplikację do obsługi OBD,
  • spróbuj odczytać błędy i parametry auta.

Pamiętaj jednak, że robisz to na własne ryzyko – ten sposób diagnostyki nie jest zalecany przez producentów aut!

Tego rodzaju oprogramowanie może nie pokazać niektórych błędów lub wyświetlić błędny komunikat.

W przypadku wadliwego oprogramowania diagnostycznego dalsza jazda (nawet po skasowaniu błędu) może pogorszyć sprawę i doprowadzić do poważniejszej awarii samochodu.

Michał Mikulski
Kierownik ds. Obsługi Technicznej Floty w Centrum Technicznym Masterlease


Check engine a LPG

Kontrolka silnika „lubi” zapalać się w autach wyposażonych w instalację LPG.

Najczęściej odpowiada za to:

  • instalacja LPG, która wymaga dodatkowej regulacji,
  • nieprawidłowe dawkowanie gazu.

Masz auto na gaz i niepokoi Cię świecąca się kontrolka check engine? Udaj się do specjalisty.

Być może trzeba będzie wymienić filtr LPG, reduktor albo wtryskiwacz. Na szczęście koszt ich wymiany nie jest wysoki.

Czy mogę jeździć z check engine?

Święcąca ikonka check engine. Tekst na zdjęciu:  Prosta zasadaGdy zapali się kontrolka – nie czekaj. Jak najszybciej zleć diagnozę mechanikowi.

Silnik nie wszedł w tryb awaryjny, a sytuacja jest szczególna (np. jesteś w trasie, w miejscu niesprzyjającym postojowi)?

Niektórzy praktycy twierdzą, że możesz na własne ryzyko zaryzykować kontynuację jazdę.

Dlaczego eksperci rekomendują holowanie?

Liczba możliwych przyczyn włączenia się kontrolki check engine jest ogromna, dlatego „diagnoza telefoniczna” w praktyce jest niemożliwa.

Może to być zarówno łatwa do naprawienia awaria, jak i groźba poważnego (czytaj – bardzo kosztownego) uszkodzenia silnika.

Przykładem takiego zagrożenia w nowych samochodach jest możliwość uszkodzenia filtra cząstek stałych lub katalizatora. Koszt ich wymiany może bez trudu sięgnąć nawet 8 tysięcy złotych.

Producenci chcą, aby w takim przypadku przyjechać do serwisu i sprawdzić przyczynę pojawienie się kontrolki. W ten sposób możesz uniknąć drogiej naprawy w razie poważnej awarii.

Dlatego zwykle nie rekomenduje się dalszej jazdy z zapaloną kontrolką check engine.

Michał Mikulski
Kierownik ds. Obsługi Technicznej Floty w Centrum Technicznym Masterlease


Jak postępować w przypadku samochodu w finansowaniu?

Uwaga! Inaczej jest, gdy masz samochód w leasingu z serwisem lub wynajmie długoterminowym.

Jeśli zadzwonisz na infolinię firmy finansującej –  spodziewaj się komunikaty, że należy:

  • przerwać jazdę,
  • przetransportować samochód do stacji serwisowej (trzeba będzie w tym celu zamówić lawetę).

Kontrolka check engine a zakres ubezpieczenia Assitance

Jedziesz za granicę i boisz się awarii?

Check engine za granicą to najlepszy przykład sytuacji, w której zakres ubezpieczenia (tzn. konkretny wariant Assistance) jest znacznie ważniejszy od jego ceny!

Koszt holowania z Chorwacji to nawet 10-12 tys. zł.

Uwaga: fabryczna gwarancja pojazdu nie zawsze jest tożsama z holowaniem samochodu do warsztatu.

Dlatego koniecznie pomyśl o Assistance zawierającym usługę holowania na jak najdłuższy dystans. Najlepsza jest polisa, która zapewni Ci holowanie z powrotem do kraju.

Idealnie, jeżeli Assistance obejmie też:

  • nocleg dla kierowcy i pasażerów (awarie „lubią” dziać się w weekend),
  • samochód zastępczy,
  • odstawienie naprawionego samochodu w określone miejsce.

Pamiętaj! Polisa Assistance standardowo polega na dostarczeniu auta do serwisu, a resztą musi zająć się użytkownik auta – czyli Ty!

Check engine za granicą

Samochód na lawecie na drodze. Tekst na zdjęciu: Check engine za granicą? Tutaj najważniejsze jest dobre ubezpieczenie

Zanim wyjedziesz za granicę

Jeżeli jeździsz samochodem w leasingu z serwisem lub wynajmie długoterminowym – zadbaj o wykupienie ubezpieczenia Assistance

Jeżeli kupisz odpowiednią opcję, polisa może sfinansować „odholowanie” auta do Polski.

A gdy już będziesz w Polsce, właściciel auta skieruje Cię do właściwego warsztatu, gdzie zostanie wykonany przegląd. 

Dla przykładu – Centrum Techniczne Masterlease obsługuje samochody na terytorium całej Polski – czyli punkt serwisowy może być ulokowany relatywnie blisko granicy.

Gdy już jesteś za granicą

Jeżeli jeździsz samochodem w leasingu z serwisem lub wynajmie długoterminowym – zadbaj o wykupienie ubezpieczenia Assistance

Inna sprawa, gdy już jesteś za granicą a jednocześnie:

  • check engine promienieje kolorem,
  • nie masz Assistance z wystarczająco długim zakresem holowania.

Finansujący samochody zwykle nie mają umów z serwisami za granicą.

W takiej sytuacji musisz się zająć załatwianiem spraw związanych z organizacją i kosztem naprawy auta.

Jeśli tego nie zrobisz, samochód może utknąć w serwisie za granicą na dłuższy czas.

  • Obojętnie, czy to Twój prywatny samochód, czy finansowany – Twoją rolą jest, aby w razie potrzeby znaleźć i wybrać miejsce naprawy samochodu za granicą.
  • Jeżeli będzie to usługa płatna, możesz zwrócić się do finansującego o zwrot kosztów. Zwykle otrzymasz go w wysokości, która byłaby pobrana za taką samą naprawę wykonaną w kraju.

Oczywiście pod warunkiem, że właściciel auta (firma finansująca) uzna naprawę za zasadną. Chodzi tu o standardowe ustalenie, czy:

  • awaria pojawiła się w ramach normalnej eksploatacji auta oraz
  • nie pojawiła się z winy użytkownika.

Dlatego jeśli wybierasz się za granicę, wyrusz sprawnym samochodem (czytaj – bez zapalonej kontrolki ostrzegawczej).

Jeśli podczas jazdy dojdzie do pogorszenia pierwotnej, „zaniedbanej” awarii, koszt naprawy samochodu musisz pokryć Ty.

Na jaką pomoc możesz więc liczyć za granicą?

W praktyce Masterlease zdarzało się, że użytkownik samochodu (z zapaloną kontrolką check engine) podejmował na własną rękę próbę dojechania do Polski. 

To jednak grozi zatrzymaniem samochodu w tzw. szczerym polu. Dobrze, gdy jest lato, zaludniona okolica i spokojna droga. Dużo gorzej zimą w górach, na stromym podjeździe i z rodziną w środku. 

A z przypadkowym lokalnym mechanikiem (bo tylko taki może być do wyboru w sytuacji kryzysowej) nie zawsze łatwo się dogadać…

Dobrą nowiną jest, że firma finansująca może wspomóc  Cię w komunikacji (np. w wymianie e-maili z warsztatem).

Także ubezpieczyciel może Cię wesprzeć w tłumaczeniu i wymianie informacji z właścicielem warsztatu. Odbywa się to przy pomocy infolinii.

Jednak negocjowanie kosztów i zakresu naprawy w zagranicznym warsztacie wymaga Twojego osobistego zaangażowania – podobnie jak dokonanie płatności za naprawę.

Nie wszystkie warsztaty zaakceptują wystawienie faktury i „obietnicę” przelewu. W niektórych przypadkach wydanie samochodu nastąpi dopiero po otrzymaniu płatności.

Dlatego raz jeszcze zachęcamy Cię:

  • przed dalekim wyjazdem uważnie przestudiuj zakres swojego ubezpieczenia i ewentualnie rozszerz go o możliwie najdłuższy wariant holowania,
  • kup Assistance z jak najdalszym zakresem holowania – jeśli już wiesz, że czekają Cię dalekie podróże,
  • miej przygotowaną kartę / zapas gotówki na awaryjne wydatki (akurat to może się przydać podczas każdej podróży).

Czy można wyłączyć kontrolkę check engine?

Mechanik majstrujący w silniku. Tekst na zdjęciu: Sprawdźmy, gdzie się schował ten check engine…

Jest to możliwe w warsztacie uprawnionym do serwisowania pojazdu  (mechanicy nazywają to „kasowaniem błędu”). 

Operator podpina się do gniazda diagnostycznego, a następnie informuje oprogramowanie, że błąd został dostrzeżony i nie trzeba go dłużej wyświetlać. 

Oczywiście, kontrolka zapali się ponownie, gdy pojawi się nowy powód. 

Czyli nie jest to wyłączenie jej na stałe (tego zdecydowanie nie rekomendujemy!).

Uwaga – sposób postępowania z samochodem zależy od tego, kto jest właścicielem pojazdu!

1. Twój własny samochód

Pamiętaj o przestrzeganiu ewentualnych warunków gwarancji producenta samochodu – one także mogą ograniczać wybór serwisu i dozwolone działania.

Jeżeli wyłączysz ważne elementy ostrzegawcze – nie dowiesz się w porę o awarii jednego z elementów silnika, czy układu wydechowego. Możesz stać się zagrożeniem na drodze i ponieść jego skutki (oby tylko finansowe).

Uwaga na próbę oszustwa!

  • Jeżeli sprzedasz samochód bez informowania kolejnego właściciela o fakcie wyłączenia kontrolki – popełniasz oszustwo i narażasz się na postępowanie sądowe, wyrok skazujący, grzywnę itp.
  • W ekstremalnych przypadkach sąd może obciążyć Cię skutkami wypadku wynikającego z ukrycia faktu, że kontrolka została wyłączona. To mogą być miliony złotych odszkodowań do zapłacenia.
  • Krótko mówiąc: nie rób tego!

2. Samochód w leasingu z serwisem / wynajmie / abonamencie

  • Nie wolno Ci zlecić wyłączenia tej kontrolki, ponieważ samochód nie należy do Ciebie.
  • Zgodnie z umową musisz dbać, aby nie doprowadzić do uszkodzenia samochodu. Dlatego niezwłocznie zgłoś zapaloną kontrolkę firmie, która jest właścicielem pojazdu (i udostępniła Ci go do użytkowania).
  • Dobra nowina: w usłudze leasingu z serwisem / wynajmu długoterminowego nie martwisz się tym, ile będzie kosztowała naprawa. Koszty usunięcia usterki, która nie powstała z winy użytkownika, pokrywa firma udostępniająca samochód.

Samochód to skomplikowane urządzenie, dosłownie naszpikowane elektroniką.

Dlatego wielu niepokojących sygnałów nawet nie zauważysz.

Najlepiej, gdy zapamiętasz:

  • jak postępować w razie włączenia check engine,
  • kiedy trzeba udać się do specjalisty, który zdiagnozuje przyczynę zapalenia się kontrolki.

To wystarczy, by mieć spokojną głowę.

Życzymy bezpiecznej i bezawaryjnej jazdy!