Benzyna w dieslu – co robić?

Wlałeś przez pomyłkę benzynę do diesla? Nie wiesz, co zrobić dalej i jakie ma to skutki?

Chwila nieuwagi przy dystrybutorze i kłopot gotowy. Zwłaszcza przy tankowaniu diesla łatwo o pomyłkę. Dowiedz się, czego nie można, a co trzeba zrobić w takiej sytuacji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Benzyna w dieslu. Co robić?
  2. Diesel w benzynie. Co robić?
  3. Skąd biorą się pomyłki przy tankowaniu?
  4. Jak mocno możesz uszkodzić silnik?

Najczęstszą pomyłką popełnianą przez kierowców podczas tankowania jest wlanie benzyny do baku samochodu z silnikiem diesla.

Jak to w ogóle możliwe i jak uniknąć pomyłki przy tankowaniu?

Benzyna w dieslu – co robić?

Nalewanie benzyny do baku, widok środka wlewu

To zależy, w którym momencie zorientujesz się w swojej pomyłce.

1. Przed włączeniem silnika

Wezwany fachowiec:

  • wypompuje paliwo,
  • przepłucze bak,
  • w razie potrzeby wymieni filtry.

To powinno wystarczyć, ponieważ benzyna nie dostała się jeszcze do układu paliwowego.

Twoje straty będą minimalne – ograniczą się do paliwa w baku, pracy mechanika i nowego paliwa, które musisz zatankować w miejsce usuniętego.

2. Po uruchomieniu silnika

  • Przekręcenie kluczyka w stacyjce uruchamia pompę paliwową, a benzyna dostaje się do przewodów paliwowych. Mechanik odpompuje benzynę z baku i przewodów, wymieni filtry i wyczyści cały układ paliwowy.
  • Włączenie zapłonu skutkuje uruchomieniem układu paliwowego. Fachowiec dodatkowo przeczyści lub wymieni wtryskiwacze i pompy wtryskowe. Na koniec potrzebna będzie komputerowa diagnostyka układu paliwowego — to dodatkowe koszty naprawy.
  • Dłuższa przejażdżka dieslem zatankowanym benzyną skończy się wypaleniem zaworów i uszkodzeniem innych podzespołów. Koszt naprawy auta to w tym wypadku nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Najważniejsza zasada: nie uruchamiaj silnika i nie włączaj zapłonu!

Po czym rozpoznać błąd tankowania?

Zapalona kontrolka check engine. Tekst na zdjęciu: Kontrolka check engine wskazuje wszelkie nieprawidłowości wykryte przez czujniki elektroniczne

1. Tuż po zatankowaniu niewłaściwego paliwa

Jeszcze stoisz przy dystrybutorze i podejrzewasz, że w baku Twojego „diesla” jest benzyna?

  • Włącz bieg jałowy, ale nie uruchamiaj silnika,
  • przepchnij samochód spod dystrybutora.

2. W trakcie jazdy

Diesel z pełnym bakiem benzyny dość szybko da znać, że szwankuje. Wystarczy kilka minut, by zaczął reagować w niecodzienny sposób.

Powinny zaniepokoić Cię te sygnały:

  • spadająca moc silnika,
  • szarpanie, dymienie z rury wydechowej,
  • problemy z uruchomieniem auta,
  • nagłe zatrzymanie pracy silnika,
  • przejście samochodu w tryb awaryjny,
  • zapalona kontrolka check engine.

Diesel wlany do benzyny – co robić?

Dystrybutor z olejem napędowym na stacji benzynowej

Zatankowanie benzyny do diesla to najczęstszy rodzaj pomyłki przy tankowaniu.

Ale odwrotna sytuacja — wlanie oleju napędowego do samochodu benzynowego — również może się zdarzyć.

1. Błąd wykryty na stacji paliw – tuż po tankowaniu

Należy zrobić dokładnie to samo, co w przypadku wlania benzyny do diesla:

  • nie przekręcać nawet kluczyka w zapłonie / nie włączać przycisku „start”,
  • nie uruchamiać silnika,
  • wezwać pomoc – odholować samochód do warsztatu, gdzie mechanik opróżni i przepłucze bak oraz, w razie potrzeby, wymieni filtr paliwa i świece.

2. Błąd wykryty w trakcie jazdy

A jeśli zrozumiesz swój błąd już po opuszczeniu stacji paliw, gdy jesteś w trakcie jazdy?

Skutki błędu zależą od wieku auta.

  • „Benzyniak” starszej generacji może przepalić dodatek ropy w baku. Jeżeli masz szczęście, przez chwilę odczujesz tylko nierówną pracę silnika i niższą moc auta.
  • Nowsze auto, szczególnie z turbodoładowaniem lub filtrem DPF (mają je wszystkie samochody produkowane po 2018 roku), ulegnie awarii. Praca silnika doprowadzi do uszkodzenia jego newralgicznych elementów: tłoków zaworów i pierścieni. Dłuższa jazda poskutkuje awarią katalizatora.

Pamiętaj — z uwagi na zastosowane technologie nowe samochody są bardzo czułe na jakość paliwa.

  • Nawet niewielki dodatek ropy zmienia liczbę oktanów w benzynie i spowoduje awarię auta.
  • Podobny efekt ma pomyłka przy zatankowaniu benzyny o niewłaściwej liczbie oktanów.

Skąd biorą się pomyłki przy tankowaniu?

Benzyna wlana do diesla - powodem pomyłek jest rozmiar końcówki dystrybutora.

Głównym powodem jest średnica wlewu paliwa.

Końcówka pistoletu dystrybutora benzyny wchodzi do wlewów aut z silnikiem diesla.

Bezpieczniej jest, gdy tankujesz samochód benzynowy. Raczej spostrzeżesz swój błąd, bo końcówka pistoletu dystrybutora jest większa niż otwór wlewu oleju napędowego.

Uwaga na starsze modele aut.

Niestety, zróżnicowane wielkości wlewu paliwa znajdziesz tylko w nowszych modelach samochodów. W tych najstarszych trzeba się pilnować przy tankowaniu niezależnie od typu paliwa.

Pomyłki przy dystrybutorze często popełniają:

  • początkujący kierowcy,
  • osoby często zmieniające auta (np. służbowe), wyposażone w różnego rodzaju silniki.

Jak mocno uszkodzisz silnik?

Naprawa silnika przez mechanika

Każdy silnik wymaga określonego rodzaju paliwa. Silnik Diesla jest zbudowany, aby spalać olej napędowy (ON).

  • Kiedy benzyna dostanie się do przewodów wtryskowych i do dalszych części silnika, uszkodzi je.
  • W tym przypadku czeka Cię kosztowna wymiana filtra, wtrysków, a może nawet pompy paliwa i zaworów.

Czy wiesz, że…

Dawniej mechanicy wręcz zalecali, żeby do starszych diesli zimą dodawać odrobinę benzyny dla lepszego rozruchu na mrozie. Dla nowoczesnych aut byłby to jednak zabójczy pomysł. ☠


Stopień uszkodzenia zależy od kilku czynników, które mogą wystąpić razem i spotęgować problem.

1. Zastosowane technologie

  • Masz nowsze auto? Pompowtryskiwacze i precyzyjna technologia Common Rail nie wybaczają błędów przy tankowaniu.
  • Jeśli nie chcesz doprowadzić do poważnych uszkodzeń, wezwij profesjonalną pomoc.

2. Ilość wlanego paliwa.

  • W nowoczesnych modelach każda ilość zatankowanego paliwa może skończyć się kosztowną awarią.
  • Starsze diesle, wyprodukowane ponad 20 lat temu są bardziej tolerancyjne. Poradzą sobie nawet z 20-procentową domieszką benzyny w baku.

3. Moment odkrycia błędu popełnionego przy tankowaniu.

  • Im szybciej wykryjesz błąd, tym lepiej. Idealnie, jeżeli po błędnym tankowaniu nawet nie włożysz kluczyka do stacyjki. Dzięki temu silnik nie zdąży ulec awarii.
  • Jeśli jednak przejedziesz kilka kilometrów, straty mogą być znaczne.

Wniosek jest jeden: warto być czujnym i uniknąć tej kosztownej pomyłki.

Otwieranie baku w samochodzie. Tekst na zdjęciu: Często zmieniasz auta? Zachowaj większą czujność przy tankowaniu.

Pamiętaj: chwila tuż przed rozpoczęciem tankowania jest najważniejsza!

Najlepsze, co możesz zrobić, to… wyrób sobie nawyk podwójnego upewniania się, że trzymasz w ręku wąż z właściwym paliwem.

Mów do siebie w myślach, niech to będzie stały punkt programu przy dystrybutorze.

To tylko chwila, a oszczędności mogą być naprawdę duże.

Udanego tankowania! 😉