Badanie techniczne samochodu. Na czym polega i ile kosztuje?

Musisz stawić się ze swoim autem na badaniu technicznym? Sprawdź, co warto wiedzieć o przeglądzie samochodu i ile kosztuje badanie.

W tym artykule tłumaczymy:

  1. Na czym polega przegląd samochodu w stacji diagnostycznej?
  2. Jak często musisz robić badanie techniczne pojazdu?
  3. Ile kosztuje coroczne badanie samochodu?
  4. Co zmieniło się w badaniach technicznych w 2024 roku?
  5. Jakie są konsekwencje braku przeglądu?
  6. Jak przygotować samochód do przeglądu?

Na czym polega badanie techniczne samochodu?

Stacja diagnostyczna. Tekst na zdjęciu: Znajomy widok i emocje. Czy moje auto przejdzie w tym roku kontrolę bez przygód?
Stacja kontroli pojazdów Auto Zyk w Poznaniu, źródło: Google Maps

Obowiązkowe badanie stanu technicznego to przegląd samochodu na stacji diagnostycznej. Musi je przejść każde dopuszczone do ruchu auto.

Co robi diagnosta podczas badania technicznego samochodu?

  • identyfikuje pojazd – potwierdzając zgodność numeru VIN z dokumentami pojazdu,
  • kontroluje stan techniczny podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pojazdu na drodze,
  • sprawdza dodatkowe wyposażenie (np. hak holowniczy, instalację gazową).

Jakie dokumenty są potrzebne na badaniu technicznym?

Przed rozpoczęciem badania musisz okazać:

  • dowód rejestracyjny,
  • dokument legalizacji zbiornika LPG (jeśli masz instalację gazową).

Dowód został w szufladzie?

Na szczęście nie przeszkodzi to w przeprowadzeniu badania – diagnosta wystawi Ci zaświadczenie o jego wyniku.

Sam wynik wprowadzi do komputerowej bazy danych CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), z której korzysta również policja.

Jakie elementy wyposażenia auta sprawdza diagnosta?

Badanie techniczne obejmuje przede wszystkim sprawdzenie pojazdu pod kątem bezpieczeństwa i spełniania europejskich norm emisji spalin.

Obejmuje to m.in. przegląd takich elementów jak:

  • układ hamulcowy,
  • amortyzatory,
  • układ jezdny (kontrola luzów na kierownicy),
  • oświetlenie zewnętrzne,
  • ogumienie,
  • nadwozie (pod kątem korozji),
  • szczelność silnika (wycieki płynów eksploatacyjnych),
  • działanie wycieraczek i spryskiwaczy,
  • emisja spalin (analiza składu, obecność filtra DPF),
  • wyposażenie obowiązkowe (gaśnica, trójkąt ostrzegawczy).

Jak często trzeba przeprowadzać badanie techniczne?

Badanie techniczne należy przeprowadzać raz w roku.

Są dwa wyjątki:

  • nowe auta przechodzą pierwsze badanie techniczne po 3 latach od dnia rejestracji, kolejne badanie jest po 2 latach, a następne już raz w roku,
  • pojazdy wyposażone w instalację gazową (LPG) obowiązkowo przechodzą badanie co roku, nawet jeśli są nowe.

Gdzie przeprowadzić badanie techniczne i jak długo trwa?

Badanie techniczne przeprowadzisz w dowolnej Stacji Kontroli Pojazdów (w skrócie: SKP), która posiada uprawnienia. Stacje dzielą się na podstawowe i okręgowe.

Podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów

Wykonuje badania techniczne:

  • pojazdów o masie do 3,5 t,
  • ich przyczep,
  • pojazdów do 3,5 tony (w ramach dodatkowej usługi).

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

Wykonuje badania techniczne pozostałych pojazdów:

  • rejestrowanych po raz pierwszy,
  • powypadkowych,
  • z zatrzymanym dowodem rejestracyjnym,
  • po zmianach technicznych.

Ile czasu zajmuje badanie?

Badania techniczne trwają z reguły 15-30 minut. Czas może się różnić w zależności od stanu technicznego pojazdu.

Do tego czasu warto doliczyć oczekiwanie na swoją kolej (nie wszystkie stacje umawiają kierowców na określoną godzinę).

Ile kosztuje przegląd rejestracyjny samochodu?

Za badanie stanu technicznego samochodu osobowego w każdej stacji diagnostycznej zapłacisz tyle samo – 99 zł.

W przypadku pozostałych pojazdów tabela opłat wygląda tak:

samochód osobowy z instalacją LPG162 zł
motocykl63 zł
motorower51 zł
ciągnik rolniczy63 zł
przyczepa (do 3,5 tony)79 zł

Kwoty te zawierają opłatę w wysokości 1 zł na rzecz Centrali Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Zmiany w badaniach technicznych samochodu 2024

Mechanik sprawdzający silnik w samochodzie

Stawki opłat za badanie techniczne pojazdu ustalono w 2004 roku i od tamtej pory… pozostają one zamrożone.

Nic dziwnego, że diagności domagają się zmian. Trwają przygotowania do podniesienia opłat – obecnie (wiosna 2024) nie wiemy, kiedy one nastąpią i jaka będzie kwota.

Podpowiemy tylko, że cena za badanie techniczne auta, jaką Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP zaproponowało Ministerstwu Infrastruktury, to 246 zł (aktualizowane co roku wraz z inflacją).

Proces badania może zostać nieco zmieniony:

  • zniknie obowiązek pokazywania papierowego dowodu rejestracyjnego (identyfikacja pojazdu ma nastąpić przed badaniem na podstawie danych z CEPiK),
  • zaświadczenie o badaniu zostanie wydane drogą elektroniczną,
  • wprowadzony zostanie obowiązek dokumentacji fotograficznej, dokonywanej przez diagnostę.

Według proponowanych zasad diagnosta musiałby sfotografować:

  • drogomierz z przebiegiem auta (licznik kilometrów),
  • przód i tył pojazdu,
  • dwa boki pojazdu.

Od 2019 r. obowiązuje przepis: najpierw płacisz i przekazujesz dokumenty diagnoście. Badanie samochodu rozpoczyna się dopiero po tych formalnościach.

Jeśli Twój samochód nie spełni wymaganych norm, i tak poniesiesz koszt badania!

Negatywny wynik badania technicznego – co dalej?

To zależy od tego, jakiego rodzaju usterki ma Twoje auto.

  • Jeżeli są drobne i nie stwarzają zagrożenia na drodze, diagnosta dopuści Twój samochód do dalszego ruchu i zobowiąże Cię do ich jak najszybszej naprawy.
  • Jeżeli badanie ujawni poważne usterki, diagnosta ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny Twojego auta. Masz wówczas 14 dni na naprawę samochodu.

Po tym czasie musisz ponownie wykonać przegląd, najlepiej na tej samej stacji diagnostycznej. Dzięki temu zapłacisz jedynie za badanie niesprawnego wcześniej elementu, a nie za całą usługę.

Wykryte usterki trafią do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. To zmniejsza ryzyko, że niedopuszczony do ruchu pojazd uzyska pozytywny wynik badania w innej stacji diagnostycznej.

Do systemu trafią też informacje dotyczące przebiegu pojazdu.

Ma to ograniczyć plagę „kręcenia” liczników, bo diagnosta podczas przeglądu będzie widzieć, jaki był przebieg pojazdu w poprzednim badaniu.

„Zapomniałem wykonać coroczny przegląd – co mi grozi?”

Kierowca pokazujący kciuka w dół

Zachowaj spokój – nie jesteś jedyną osobą, której się to przydarzyło. Jednak za wykonanie badania technicznego po upływie terminu ważności zapłacisz więcej.

Przykładowo, co najmniej 45 dni spóźnienia = 50% wyższy koszt badania technicznego.

Ważność przeglądu zostanie wydłużona o rok, licząc od daty znajdującej się w dowodzie rejestracyjnym.

Jeżeli podczas jazdy autem bez ważnego badania technicznego zatrzyma Cię policja, zapłacisz mandat w wysokości nawet 500 zł.

Policja:

  • zatrzyma też Twój dowód rejestracyjny,
  • a jeśli w momencie kontroli nie posiadasz fizycznego dokumentu (na terenie Polski nie masz takiego obowiązku!), odnotuje zatrzymanie w bazie CEPiK.

Policja zatrzymała Twój dowód rejestracyjny, ale auto nie stwarza zagrożenia?

Funkcjonariusz może wystawić Ci zaświadczenie, dzięki któremu wciąż możesz jeździć.

Ale działaj szybko! Na zrobienie badania technicznego – masz zaledwie 7 dni.

Jeżeli pojazd –  w ocenie funkcjonariusza –  stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego:

  • zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny,
  • zostanie wezwana laweta,
  • nie będzie wolno takim pojazdem jeździć.

Wypadek bez ważnego badania technicznego?

Twój pojazd brał udział w wypadku lub kolizji, nie mając ważnego badania technicznego?

Ubezpieczyciel może sprawdzić, w jakim stopniu brak badania mógł mieć wpływ na:

  • rozmiar szkody (jeśli jesteś osobą poszkodowaną) lub
  • jej spowodowanie (jeśli jesteś sprawcą).

Czym różni się badanie techniczne pojazdu od przeglądu samochodu?

Czas rozwiać jedną wątpliwość, którą zgłasza wielu kierowców.

Obowiązkowe okresowe badanie techniczne różni się od corocznego przeglądu technicznego pojazdu.

Obowiązkowe badanie techniczne (zwane też przeglądem rejestracyjnym)Okresowa kontrola pojazdu na stacji diagnostycznej w celu prawnego dopuszczenia go do ruchu na określony czas.
Przegląd techniczny pojazduKontrola stanu technicznego samochodu (zazwyczaj coroczna), którą zaleca np. producent lub firma finansująca pojazd.

W pierwszych latach eksploatacji pojazdu regularne badania i przeglądy pozwalają na spełnienie warunków gwarancji, jaką zapewnia nam producent pojazdu.

W późniejszych natomiast jest po prostu czynnością zdroworozsądkową. Dzięki przeglądowi technicznemu przeciętny kierowca (niebędący pasjonatem motoryzacji i prac mechanicznych) może sprawdzić sprawność i poziom bezpieczeństwa swojego pojazdu.

Co ważne, wykonanie przeglądu technicznego daje niemal pewność, że Twoje auto przejdzie pozytywnie również obowiązkowe badanie techniczne.

Co sprawdzić przed badaniem technicznym?

Zanim pojedziesz na obowiązkowe badanie techniczne pojazdu, sprawdź elementy eksploatacyjne z poniższej tabeli i (jeśli są zużyte):

  • wymień je sam,
  • zleć wymianę mechanikowi, do którego udasz się na przegląd techniczny pojazdu.

Oto niektóre elementy, o które warto szczególnie zadbać nie tylko podczas przeglądów technicznych. Wymieniaj je na czas, nawet gdy nie masz takiego obowiązku.

Układ wydechowyUpewnij się, że nie jest skorodowany / uszkodzony. Duże ubytki usłyszysz natychmiast. 😉
AmortyzatoryIch stan jest starannie badany podczas badania okresowego, ponieważ mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
OponyRównie ważny element bezpieczeństwa, jak hamulce. Wymień je koniecznie, jeżeli noszą ślady zużycia lub mają znikomą ilość bieżnika. Weź pod uwagę także wiek ryzyko awarii opon zwiększa się drastycznie już po 6 latach!
HamulceDiagnosta sprawdza cały układ – siłę hamowania. A to znaczy, że liczy się każdy element tego ważnego mechanizmu auta (płyn hamulcowy, przewody, klocki, tarcze).
OświetlenieUpewnij się, że wszystkie żarówki są sprawne i świecą zgodnie ze swoją funkcją (czyli sprawnie działa także instalacja elektryczna). Przednie lampy muszą świecić w przepisowym kierunku.
Stan nadwozia i podwoziaKorozja (szczególnie progów) może skutecznie wykluczyć samochód z ruchu – nie przejdzie on przeglądu.
Podobnie w sytuacji, gdy rozsypują się inne elementy samochodu i zaczyna on stanowić niebezpieczeństwo na drodze.
Układ przeniesienia napęduDiagnosta przejeżdżając przez kolejne elementy testujące sprawdza, czy prawidłowo działa skrzynia biegów, pedał gazu, hamulca itp.
Nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu sprawić, że samochód nie przejdzie pozytywnie badania.

Co kontrolować na bieżąco?

Oto niektóre elementy, o które musisz szczególnie dbać nie tylko podczas badań technicznych. Po prostu dla własnego bezpieczeństwa. Wymieniaj je na czas, nawet gdy nie masz takiego obowiązku.

Olej silnikowy i filtr olejuWymieniaj raz w roku lub co 10 tys. km (dla standardowego typu oleju silnikowego).

Przy okazji wymiany oleju obowiązkowo wymienia się jego filtr.
Filtr paliwaOczyszcza paliwo przed podaniem do silnika.

Gdy jest zużyty, pogarsza wydajność jego pracy i przyspiesza zużycie. Dlatego warto wymieniać filtr paliwa co ok. 20-30 tys. km.
Filtr powietrzaWymień go, jeżeli ma wyraźnie ślady zanieczyszczenia albo od zamontowania aktualnego minęło ok. 30 tys. km.
Filtr kabinowyFiltruje powietrze, którym oddychasz podczas jazdy, z pyłu i kurzu. Wymieniaj go tym częściej, im częściej stoisz w korkach.
Klocki hamulcoweSygnałem do wymiany klocków hamulcowych będzie dźwięk słyszalny podczas hamowania i wydłużona droga hamowania. Lub wskazanie komputera pokładowego.

Przeciętna żywotność klocków hamulcowych to ok. 30-50 tys. km.
Tarcze hamulcoweStatystycznie wymienia się je co drugą wymianę klocków. Zużyte mają wiele głębokich rowków lub grubość mniejszą, niż wskazana przez producenta. Mechanik dokonujący przeglądu z pewnością zwróci uwagę na stan tarcz i poinformuje Cię o konieczności wymiany.
Płyny eksploatacyjneNiektóre osoby nie pamiętają o tym, ale płyn hamulcowy i chłodniczy także wymagają okresowej wymiany. Jeżeli to zaniedbasz – narażasz się na niebezpieczeństwo i spore koszty napraw.

Chcesz cieszyć się użytkowaniem auta, a jednocześnie nie przejmować się kosztami przeglądów i badań technicznych?

Rozważ samochód w leasingu z serwisem lub wynajmie długoterminowym. Sprawdź ofertę Masterlease i wybierz auto dla siebie!

Propozycje? Pomysły?

Jeżeli chcesz pomóc nam wzbogacić powyższy tekst – zapraszam do kontaktu na LinkedIn.
Grzegorz Pniewski
Ekspert Masterlease i pasjonat motoryzacji