Abonament na samochód: na co zwracać uwagę?

Grupa Masterlease podsumowała 2 lata funkcjonowania internetowego systemu do zamawiania używanych samochodów na abonament – Master1.pl.

Nasze doświadczenia potwierdzają, że wśród Polaków rośnie zainteresowanie samochodem w abonamencie, a także skłonność do składania zamówień online.

Około 25% wszystkich wydanych (przez Masterlease) aut w abonamencie zostało sfinalizowanych w całości przez internet.

Podsumowaliśmy nasze doświadczenia i wskazujemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze samochodu w abonamencie.

Pierwsza taka platforma

Pod koniec 2017 roku Grupa Masterlease uruchomiła pierwszą i do tej pory jedyną w Polsce platformę, umożliwiającą wybór i zamówienie samochodu w abonamencie w całości przez internet.

Na Master1.pl klienci składają i finalizują zamówienie na auto w pełni online. Oprócz tego mogą skorzystać z opcji „door-to-door”, czyli zlecić dostawę samochodu pod dom.

Master1.pl oferuje swoim Klientom możliwość testowania samochodu zamówionego online przez 14 dni. W tym czasie Klient może podjąć decyzję o kontynuacji umowy lub odstąpieniu od niej i zamianie pojazdu na inny.

Po blisko 2 latach oferowania aut poleasingowych w abonamencie widzimy, że coraz więcej Polaków jest gotowych, zarówno na korzystanie z auta w formie abonamentu, jak i do zawarcia umowy na abonament on-line.

Klienci coraz chętniej rezygnują z zakupu samochodu na własność i uciążliwych, „stacjonarnych” formalności z tym związanych. Dziś wiemy, że wielu klientów nie musi oglądać samochodu przed zakupem.Jednak pod dwoma warunkami:

  • jeżeli mają pewność, co do stanu technicznego samochodu oraz
  • otrzymają ofertę zapewniającą przewidywalność opłat i kompleksową obsługę – mówi Sławomir Polus, Dyrektor ds. e-Commerce w Master1.pl, platformy sprzedaży samochodów pokontraktowych.

Abonament umożliwia stałe użytkowanie pojazdu za miesięczny czynsz

W zależności od wybranego pakietu usługa może obejmować m.in. serwis, wymianę i przechowywanie opon czy koordynację likwidacji szkód.

Klient dobiera samochód i pakiet usług wg własnych potrzeb i preferencji.

Co ważne, kierowca nie kupuje samochodu na własność, lecz korzysta z niego przez ustalony czas, np. przez 12 lub 24 miesiące. Po tym czasie może przedłużyć umowę na kolejny okres lub zwrócić pojazd i wybrać nowy.

Dostępny online abonament obejmuje samochody pokontraktowe, które były użytkowane w ramach umów leasingowych. Są to zwykle pojazdy od 1 roku do 4 lat, z udokumentowanym przebiegiem i historią serwisową, pochodzące z polskich salonów.

Kto i jak kupuje auta na abonament przez internet?

Eksperci Master1.pl podsumowali trendy związane z internetową platformą używanych samochodów na abonament. Poniżej 7 głównych wniosków z przeprowadzonej analizy:

  • auta na abonament online kupują przede wszystkim mężczyźni,
  • co trzeci klient decyduje się na opcję dostawy door-to-door, czyli zamawia dostawę auta pod dowolny adres,
  • najczęściej na auto na abonament decydują się kierowcy w wieku do 40 lat,
  • większość osób rezygnuje z opłaty na start,
  • najpopularniejszymi markami wśród klientów Master1.pl są: Hyundai, Fiat i Opel.

Jak podejść do wyboru auta na abonament?

Zawieranie umów na użytkowanie auta w formie abonamentu przez internet wciąż nie jest w Polsce powszechne, ale firm oferujących abonament tradycyjną drogą jest na rynku coraz więcej.

Aby znaleźć auto dopasowane do Twoich potrzeb, warto wiedzieć, na jakie elementy ofert zwracać uwagę.

Przy wyborze abonamentu na samochód kluczowym czynnikiem jest transparentność oferty. Nie każdy kierowca może sobie pozwolić np. na wysoką opłatę na start lub wysoki koszt ubezpieczenia, który często trzeba doliczyć do miesięcznego czynszu.

Na platformie Master1.pl prezentowane są całkowite miesięczne koszty dla Klienta – bez „gwiazdek” i ukrytych opłat.

Drugim ważnym elementem jest elastyczność, z jaką firma oferująca abonament podchodzi do oczekiwań klienta w kwestii wyboru samochodu, okresu trwania umowy czy pakietu usług dodatkowych.

Wybierając abonament na samochód warto zwrócić uwagę na zapisy umowy dotyczące np. udziału Klienta i rozliczenia na wypadek wystąpienia szkody (czyli na zapewnienie użytkownikowi komfortu i bezpieczeństwa).

Dlatego przed zawarciem umowy dokładnie porównaj dostępne na rynku opcje – dodaje ekspert Master1.pl.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Limit kilometrów
    Wystarczającym limitem wydaje się być 20 tys. km rocznie i bez problemu powinien on wystarczyć do codziennego korzystania z samochodu. Niektóre firmy oferują mniejszy limit – 10 czy 15 tys. km, a za dodatkowy przebieg trzeba dopłacić;
  • Czynsz netto czy brutto?
    Zwłaszcza klienci indywidualni, którzy nie zaliczą raty abonamentowej do firmowych kosztów przychodu, powinni upewnić się, czy prezentowana w ofercie wartość to nie cena netto, która dopiero na końcu formularza transakcyjnego „urośnie” o podatek;
  • Ubezpieczenie
    Warto sprawdzić, czy ubezpieczenie jest wliczone w miesięczną opłatę, czy doliczane do niej.
  • Opłata na start
    Nie każda firma wymaga takiej opłaty.
  • Okres trwania umowy
    Najkrótszy spotykany na rynku czas trwania umowy to rok, ale często minimalny okres kontraktu to 24 czy nawet 36 miesięcy;
  • Czas oczekiwania
    Czas oczekiwania na auto powinien być jak najkrótszy. Oczekiwanie na auto w abonamencie kilka miesięcy nie powinno być akceptowane przez klienta.